به گزارش ایرنا ، یوسف محمدی روز یکشنبه با اشاره به استقرار ساختمان پناهگاه شرقی و مجتمع آبگرم شابیل در محدوده اثر طبیعی ملی سبلان و داخل زیستگاه حیات وحش به ویژه خرس قهوه ای گفت: با توجه به مشاهده شبانه و مکرر این حیوان در محوطه پناهگاه و مجتمع آبگرم که به دلیل زباله های انباشته شده در این مکان ها رخ می دهد، ماموران یگان حفاظت این اداره به صورت شبانه روزی در منطقه و محدوده مناطق گردشگری و اسکان کوهنوردان حضور دارند.
وی اظهار داشت: بنرهای هشدار در محل های پرتردد برای اطلاع رسانی به گردشگران و کوهنوردان نصب شده است.
وی گفت: اخطاریه های زیست محیطی برای ادارات متولی پناهگاه و آبگرم بمنظور رعایت مسایل امنیتی و حفاظتی از قبیل فنس کشی، حفاظت فیزیکی محدوده پناهگاه و مجتمع آبگرم شابیل و همچنین مدیریت پسماند جهت جلوگیری از تحریک و حضور خرس در محوطه های گردشگری صادر شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر افزود: با توجه به اینکه منطقه اثر طبیعی ملی سبلان جزو بهترین زیستگاه های خرس قهوه ای است خوشبختانه پراکنش وسیعی در اغلب زیستگاه های کوهستانی مشگین شهر وجود دارد که با فعالیت شبانه روزی پاسگاه محیط بانی شابیل و حضور نیروهای محیط بانی در منطقه، حفاظت از این گونه ارزشمند به خوبی انجام می شود.
وجود خرس‌ ها در هر اکوسیستمی بسیار حیاتی است ، آنها نه تنها با تغذیه از جانورانی همچون موش ها و سایر جوندگان، ملخ ها و مورچه ‌ها جمعیت آنها را کنترل می کنند بلکه بسیاری از دانه‌ های جنگلی تا زمانی که از معده آنها عبور نکنند، قدرت رشد نمی یابند.
اثر طبیعی ملی سبلان و دامنه های آن یکی از بزرگترین زیستگاه های خرس قهوه ای است و جمعیت این گونه ارزشمند در سال های اخیر رشد قابل توجهی در این منطقه داشته است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.