معاون مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور از حفظ یکپارچکی مبنای سیاست کشوری در واگذاری اراضی خبر داد.

به گزارش ایلنا، محسن ماموریان در حاشیه سفر به اردبیل با اعلام این خبر افزود: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و به موجب این قانون اجرای هرگونه طرح کشاورزی می بایست با ملحوظ داشتن اصل یکپارچه بودن اراضی کشاورزی و جلوگیری از تقسیم آن به قطعات کوچک باشد، زیرا کشاورزی در اراضی خرد صرفه اقتصادی نداشته و هزینه تولید در واحد سطح را افزایش می دهد.

وی افزود: یکی از موانع اساسی و مهم پیش روی بخش کشاورزی کشور خرد شدن اراضی کشاورزی است که عملاً سوددهی و بازده اقتصادی این زمین ها را از بین می برد و امنیت غذایی را به خطر می اندازد.

ماموریان تصریح کرد: طبق قانون حفظ یکپارچه سازی اراضی یک حد نصاب قانونی و کارشناسی در نظر گرفته شده است که کمتر از آن میزان نباید اراضی یکپارچه تبدیل به اراضی خرد و کوچک با عدم صرفه اقتصادی باشد. تنها در این صورت است که امنیت پایدار غذایی در کشور ایجاد می شود و درآمد مکفی و قابل قبولی را برای بهره برداران به همراه دارد.

معاون مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: قطعه قطعه شدن و کوچک شدن اراضی کشاورزی دیگر عملا ارزش کشت و کار ندارد و از چرخه تولید خارج می شود.

وی گفت: هر سیاستی که در واگذاری اراضی در کشور و بالاخص استان اردبیل اتخاذ می‌شود، می بایست در راستای حفظ یکپارچگی اراضی کشاورزی باشد .

معاون مدیر کل دفتر یکپارچگی و بهره وری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشوردر ادامه افزود: حفظ یکپارچگی اراضی در اراضی پایاب سدها بسیار حائز اهمیت است، زیرا این اراضی به دلیل مرغوبیت و دسترسی که به آب دارند بسیار ارزش کشاورزی بالایی دارند سیاست گذاری دراین خصوص باید به گونه ای باشد که  از فرصت طلبی برخی از افراد سود جو و منفعت طلب جلوگیری نماید .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.