سرپرست مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی گفت: همایش بین المللی مرثیه سرایی و مقتل نویسی در ایران، قفقاز و آناتولی در ماه محرم یا صفرامسال در دانشگاه محقق اردبیلی  برگزار می شود.
 حسن اسدی در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، با اشاره به اینکه شهر و منطقه اردبیل در گستره تاریخ ایران، خواه پیش از اسلام و خواه پس از اسلام نقش مهمی در رویدادها و تحولات سیاسی، اجتماعی تاریخ ایران ایفا نموده است، عنوان کرد: اردبیل در دوره ساسانیان همواره مرزبان نشین و مرکز اداری و سیاسی آذربایجان بوده است به نحوی که حوزه نفوذ اداری آن تا دربند قفقاز بسط داشته است.
اسدی با بیان اینکه اردبیل در دوره اسلامی نیز در تحولات سیاسی نقشی پیشرو داشته است، افزود: عمده ترین نمود این نقش ها تاسیس خاندان طریقت و سپس سلطنت جلیله صفوی بوده است.
وی هدف از تاسیس مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی را سابقه درخشان و تعیین کنندگی اردبیل در تحولات تاریخی و ضرورت استمرار نقش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در منطقه (مناطق ترک نشین ایران، قفقاز و همچنین آناتولی) برشمرد و تصریح کرد: مشارکت در توسعه فرهنگی منطقه آذربایجان، مدیریت پروژه های تحقیقاتی در زمینه های فرهنگی، ادبی، تاریخی و اجتماعی آذربایجان، برگزاری نشست های علمی، فرهنگی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی، برگزاری دوره های آموزشی زبان ترکی آذربایجانی و برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری با کشورهای ترک زبان قفقاز، آسیای میانه و آسیای صغیر از جمله وظایفی است که بر عهده این مرکز گذاشته شده است.
سرپرست مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تاسیس کتابخانه تخصصی در حوزه آذربایجان پژوهی، تاسیس مرکز اسناد آذربایجان، حمایت از رساله ها و پایان نامه های مربوط به آذربایجان، حمایت از انتشار نشریات و کتاب های مربوط به این حوزه، حمایت و تجلیل از نویسندگان و هنرمندان خادم فرهنگ منطقه آذربایجان، پاسداری از زبان ترکی آذربایجانی به عنوان یکی از مولفه های هویتی اهالی منطقه و همکاری فرهنگی با کشورهای ترک زبان منطقه در جهت ایجاد همگرایی از دیگر مسئولیت هایی است که این مرکز عهده دار است.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی از اختصاص کتابخانه تخصصی به این مرکز خبر داد و گفت: دفتر این مرکز نیز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی واقع شده است و با توجه به اینکه این مرکز برای تامین بودجه و سایر تسهیلات وابسته به معاونت پژوهشی است لذا برنامه هایی در دست اقدام است تا مرکز به سمت خود تامینی مالی برود.
وی افزود: برگزاری «همایش بین المللی قزلباشان در ایران و آناتولی» که بازتاب وسیعی در محافل آکادمیک ترکیه داشت و همچنین راه اندازی  کتابخانه تخصصی صفویه از جمله اقدامات انجام شده در این مرکز می باشد.
 اسدی ضمن تشریح برنامه های آتی این مرکز از برگزاری دو همایش بین المللی و ملی خبر داد و افزود: در حال حاضر مشغول تدوین برنامه جامع و زمانبندی برای «همایش بین المللی مرثیه سرایی و مقتل نویسی در ایران ، قفقاز و آناتولی» در ماه محرم یا صفر و سمپوزیوم «سادات غزل آذربایجان سید ابولقاسم نباتی و سید عظیم شیروانی» در حوزه شعر و ادبیات هستیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.