به گزارش ایرنا ، بهروز آقازاده روز سه شنبه در گفت ‌ وگو با خبرنگاران افزود: در اراضی کشاورزی شهرستان اردبیل 315 هزار نشاء چغندر قند انجام شده است.
وی اظهار کرد: کشت نشایی باعث کاهش مصرف آب، سموم آفات نباتی و علف کش‌های شیمیایی می شود.
وی افزایش تولید و کاهش هزینه‌های عملیات وجین و تنک کردن مزرعه ، یکنواختی سطح سبز محصول ، کوتاه شدن مرحله کاشت تا برداشت و کنترل و کاهش عوامل خسارت‌ زا مانند علف ‌های هرز و آفات و بیماری ‌ها را از دیگر مزایای کشت نشایی چغندر قند عنوان کرد.
وی بیان کرد: در این روش بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می‌شود تا در مصرف نهاده‌های تولید صرفه جویی شود.
آقازاده گفت: با توجه به اینکه چغندر قند یک محصول با نیاز آبی بالا با طول دوره رشد در حدود 180 تا 200 روز می‌باشد به منظور مدیریت مصرف آب و ضرورت مصرف بهینه از آن کشت نشایی صورت گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: با کشت نشایی آبیاری مزارع چغندر قند در دوره رشد سه تا چهار بار کاهش یافته و آب کمتری مصرف خواهد شد که این کار در راستای اجرای سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی است.
استان اردبیل در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارای پتانسیل قابل توجهی است و چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.