این وضعیت تنها به جاده گردشگری ارجستان در مسیر اردبیل - سرعین که زمانی با هدف جذب گردشگر و استفاده گذری مردم از طبیعت زیبای منطقه احداث شده بود، محدود نشده و تراژدی تخریب طبیعت به صورت آرام و گاهی غیر محسوس در دیگر مناطق استان نیز در جریان است.
دیگر در استان چندان خبری از کوه های سرسبز، دره ها فراخ و پر از گیاهان وحشی، جنگل هایی با درختان در هم تنیده ، آبشارها و رودهای پرآب نبوده و هر جا ردپایی از انسان دیده می شود تخریب و نابودی طبیعت نیز خودنمایی می کند.
در سالیان اخیر تخریب مراتع، جنگل ها و حتی مزارع کشاوری در استان اردبیل توسط سودجویان با نام و شکل های مختلف جریان داشته و روند نابودی طبیعیت بی بدیل این استان همچنان ادامه دارد.
نمونه این تخریب در سال های گذشته در مراتع و مناطق جنگلی حیران بوقوع پیوست و زمانی ارگان ها و جمعیت های حافظ محیط زیست به خود آمدند که کار از کار گذاشته و ویلا و ساختمان های رنگارنگ جایگزین طبیعت سبز منطقه شدند.
در منطقه مغان که زرخیزترین خاک کشاورزی استان و کشور را دارا می باشد در چند سال گذشته تخریب مراتع و تجاوز انسان به حریم طبیعت به حدی رسیده که پای دستگاه قضایی به ماجرا باز و پرونده های متشکله در دادگستری در این زمینه به پای دیگر جرایم متداول و حتی بیشتر از آنها نیز رسید.
در اردبیل هم در چند سال اخیر ساخت و سازهای بی رویه و ویلاسازی در حاشیه جاده های منتهی به سرعین و حوالی جنگل فندقلو رواج یافته هر چند که تعداد زیادی از آنها با حکم دادگستری مورد قلع و قمع و تخریب قرار گرفتند.
در این حال تخریب محیط زیست با تولید انبوه زباله و رها سازی آن در دل طبیعت روند نابودی منابع طبیعی را در استان تشدید کرده و حتی امروز قله مرتفع سبلان و جنگل های تو در توی فندقلو نیز ازآن در امان نیستند.
در قله سبلان هر سال میزان زباله به حدود 2 تن نیز می رسد و بر اساس اعلام مدیرکل محیط زیست استان انباشته شدن زباله ها حیات گونه های جانوری بویژه خرس قهوه ای را در این منطقه مورد تهدید قرار داده است.
جنگل فندقلو در شهرستان نمین نیز وضعیت مشابهی داشته و ورود زباله تا اعماق آن وضعیت زیست محیطی در این منطقه جنگلی منحصر بفرد را به مخاطره افکنده است.
کمال زینالی یک شهروند اردبیلی در این باره به ایرنا گفت: هر روز در مناطق مختلف استان شاهد پیشروی ساخت و سازها و کشاورزی دست ساز به قلب طبیعت و در نتیجه نابودی مراتع و جنگل ها هستیم و اگر در این زمینه اقدام موثری صورت نگیرد در آینده با فاجعه زیست محیطی مواجه خواهیم بود.
وی تاکید کرد که باید جلوی تخریب جنگل ها و مراتع به صورت جدی از سوی فرصت طلبان و سودجویان گرفته شود.
در این حال مسئولان استان اردبیل نیز به نوعی تخریب منابع طبیعی در استان را تایید و نسبت به تداوم آن هشدار می دهند.
یوسف خدادادی ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: در چهار سال گذشته 12 هزار هکتار از اراضی ملی استان مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.
حجت الاسلام علی قاصدی ، رییس کل دادگستری استان اردبیل هم در زمینه نابودی و تخریب منابع طبیعی در استان اردبیل هشدار داده و جلوگیری از تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی را یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان ذکر می کند.

** اقدام ها برای حراست از منابع طبیعی در استان تشدید می شود
شهامت هدایت ، مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با افرادی که اقدام به تخریب مراتع کرده برخورد قانونی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی از افزایش جریمه 80 میلیون ریالی برای تخریب هر هکتار اراضی ملی خبرداد و افزود: در سال های گذشته با همکاری دستگاه قضایی اراضی تصرف شده از دست افراد سودجو و فرصت طلب خلع ید و به دولت برگردانده شده است.
هدایت با بیان اینکه بیشترین تخریب مراتع در شهرستان های بیله سوار و پارس آباد مغان بروز می کند، ادامه داد: هر سال در این مناطق شاهد تخریب مراتع بودیم که با استقرار 6 دستگاه کانکس و تقویت یگان های حفاظت و مشارکت مردم از تخریب و تصرف مراتع جلوگیری شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم گفت: 6هزار و 500 پرونده در راستای حفاظت و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی در استان تشکیل و هفت هزار متهم پرونده دستگیر و برخوردهای قانونی با آنها انجام شده است.
خدادادی اظهار داشت: همچنین در ماههای اخیر از تخریب 10 هزار هکتار اراضی ملی و یک هزار و 800 مورد ساخت و ساز غیرقانونی در این اراضی جلوگیری شد.
وی ادامه داد: در این زمینه سه هزار و 500 مورد رای و هشت هزار اجرای احکام در استان صادر شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل افزود: حدود 6 هزار و 681 هکتار از اراضی ملی در این استان تثبیت مالکیت دولت شده که ارزش ریالی اراضی اعاده شده به بیت المال 2 هزار میلیارد ریال و جزای نقدی اخذ شده هم 100 میلیارد ریال برآورد شده است.
رییس کل دادگستری اردبیل نیز گفت: همه مردم در همکاری و هماهنگی با دستگاه های متولی باید در بحث حفاظت و صیانت از اموال عمومی و بیت المال چه در امور اراضی و چه در منابع طبیعی ، جنگل ها و محیط زیست جدی باشند.
حجت الاسلام قاصدی اظهار داشت: مجموعه قضایی نیز حمایت های قانونی و قضایی خود از اقدامات مشروع و قانونی را انجام می دهد.
او افزود: مردم نباید اجازه فرصت طلبی را به هیچ یک از سودجویان بدهند و هرگونه تخلف را در سریع ترین زمان ممکن به مراجع ذیصلاح گزارش کنند.
وی گفت: در این استان اقدامات خوبی در پیشگیری از تخریب منابع طبیعی و مراتع و نیز جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری های غیرمجاز انجام گرفته است.
قاصدی بیان کرد: دستگاه قضایی با تخلفات در عرصه تصرف و تخریب اراضی ملی و منابع طبیعی و تضییع حقوق بیت المال و نیز با کسانی که با سهل انگاری خود موجب ضربه به بیت المال می شوند طبق قانون با قاطعیت برخورد می کند.
به گفته کارشناسان، در کنار مسئولان باید در زمینه عمومی سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اقدام اساسی صورت گیرد زیرا که آحاد جامعه مهم ترین ابزار در حراست از ثروت های خدادادی هستند.
استان اردبیل یک میلیون و 50 هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هکتار جنگل دارد.
گزارش: یعقوب شاددل
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.