مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از کشت نشایی چغندر قند برای اولین بار در اردبیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهروز آقازاده با اعلام این خبر گفت: کشت نشایی چغندرقند برای اولین بار در سطح 3 و نیم هکتار و تعداد 315 هزار نشاء چغندر قند در مزارع کشاورزی شهرستان اردبیل اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: کشت نشایی یکی از روش‌های کشت است که می‌تواند در کاهش مصرف آب آبیاری، سموم آفات نباتی و علف کش‌های شیمیایی موثر باشد. رقم چغندرقند کشت شده رقم موریل است.

آقازاده ادامه داد: در این روش بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می شود و در مصرف نهاده های تولید صرفه جویی می شود  .

وی از دیگر مزایای کشت نشایی چغندر قند را یکنواختی سطح سبز محصول، افزایش تولید و کاهش هزینه‌های عملیات وجین و تنک کردن مزرعه، کوتاه شدن مرحله کاشت تا برداشت و کنترل و کاهش عوامل خسارت زا مانند علف های هرز و آفات و بیماری ها عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با بیان اینکه چغندر قند یک محصول با نیاز آبی بالا با طول دوره رشد در حدود 180 تا 200 روز است، افزود: با توجه به محدودیت منابع تامین آب و ضرورت مصرف بهینه آب، کشت نشایی چغندرقند با توجه به کاهش 3 تا 4 نوبت در آبیاری که مهمترین ویژگی این نوع کشت است در دستورکار قرار گرفته و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.