به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز پنجشنبه افزود: کارگاه حفاظت و مرمت میدانی آثار سنگی منطقه باستانی پیرازمیان واقع در مشگین شهر دایر شده و در پی آن طرح مرمت سنگ افراشته های شهر یئری نیز انجام می شود.
وی بیان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی به تازگی از این منطقه باستانی بازدید کرده اند و در مرمت و حراست از این مجموعه تاریخی از ظرفیت اساتید دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز استفاده می شود.
او تاکید کرد: شهر یئری یکی از سایت های باستانی با قدمت هفت هزار ساله است که حفاظت آثار آن به جد در دستور کار اداره کل قرار گرفته و با توجه به اهمیت مطالعه این اثر اداره کل آماده حمایت و پشتیبانی پایان نامه های دانشگاهی در رابطه با حفاظت و مرمت آن است.
او افزود: تمامی اقدامات صورت گرفته در این مجموعه مطابق اصول و ضوابط سازمان میراث فرهنگی کشور بوده و از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاهی استفاده می شود.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص آخرین وضعیت بررسی اجرای سوله پوششی سنگ افراشته ها در این منطقه باستانی افزود: طرح پوشش سنگ افراشته ها طی هفته های آتی در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی بررسی خواهد شد.
سنگ افراشته های 'شهر یئری' شامل 280 سنگ 70 تا ‎ 360سانتی متری به شکل انسان دست به سینه و معمولا بدون دهان هستند که دیرینگی آنها به دوران اواخر مفرغ ، دوره نوسنگی ، مس سنگی و اوایل آهن پیوند می خورد.
به اعتقاد کارشناسان به جز هفت قطعه مشابه در منطقه 'حکاری' ترکیه و یک قطعه در 'قپوزستان' جمهوری آذربایجان شبیه ای برای سنگ افراشته های شهر یئری در جهان وجود ندارد.
ˈشهر یئری منطقه ای تاریخی با وسعت 400 هکتار است که در یک کیلومتری روستای پیرازمیان که در زمانی دور برای ترساندن دشمنان به آن 'بورازما'ˈ یعنی 'اینجا نیا' می گفتند قرار دارد.
این منطقه در 25 کیلومتری شرق مشگین شهر در فاصله ای 60 کیلومتر دورتر از اردبیل در نزدیکی سبلان و در کنار رودخانه قره سو واقع شده است.
محوطه شهر یئری دارای فضاهای تاریخی شامل قلعه با معماری سنگی و دیواره های خشکه چین ، معبد ، حدود 300 گور باستانی کلان سنگی ، غار باستانی ، دروازه و محوطه قوشاتپه است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.