بهزاد ستاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شنوایی سنجی 97 نوزاد دارای مشکل بودند که از این تعداد 14 نفر دارای کم شنوایی متوسط ، 38 نفر دارای کم شنوایی شدید و 45 نفر دارای اختلال کم شنوایی خفیف تشخیص داده شدند.
وی ادامه داد: برای 45 نفر از نوزادان دارای مشکل شنوایی سمعک خریداری شده و برای 52 نفر از نوزادان نیز جراحی و کاشت حلزون انجام گرفت.
وی گفت: تا زمان حساس یادگیری زبان اگر مشکل کم شنوایی نوزادان تشخیص داده نشود کودکان با تاخیر به حرف زدن می افتند و در یادگیری آنها نیز تاثیر نامطلوبی خواهد داشت.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل همچنین به اجرای طرح غربالگری بینایی در استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 69 هزار و 218 نفر از کودکان سه تا 6 ساله استان که 92 درصد از کودکان واقع در این سن در استان را تشکیل می دهند غربالگری بینایی شدند.
ستاری گفت: در این غربالگری 508 نفر از کودکان دارای تنبلی چشم ، یک هزار و 387 نفر دارای عیوب انکساری ، 49 نفر استرابیسم و 25 نفر دارای بیماری های چشمی تشخیص داده شدند.
وی اضافه کرد: آمبلیوپی یکی از بیماری های چشمی است که قابل پیش بینی از سوی خانواده ها نمی باشد و تنها با مراجعه به مراکز غربالگری می توان آن را پیش بینی کرد.
وی گفت: این بیماری در صورت بی توجهی فرد را نابینا و یا کم بینا می کند که خانواده ها باید در سنین سه تا 6 سالگی نسبت به شناسایی و مقابله با این بیماری اقدام کنند.
وی بیان کرد: غربالگری بینایی و شنوایی در حال حاضر در همه خانه های بهداشت و مهدهای کودک انجام و طرح ملی غربالگری نیز آبان ماه هر سال به صورت گسترده اجرا می شود.
3006/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.