این تصویری است که به تکرار در حوادث رانندگی در معابر عمومی شهرها دیده می شود، هر چند که شاید کار چندان به ضرب و جرح و بیمارستان کشیده نشود اما داد و فریاد و ... بخشی از ماجرای سوانح و اتفاقات جزیی در ایران است.
همین چند ماه پیش بود که در جریان یکی از حوادث رانندگی در اردبیل آنگونه که ارگان های ذیربط اعلام کردند یک جوان جان خود را از دست داده و کار قاتل به خاطر یک لحظه عصبانیت به زندان کشیده شده و زندگی اش تباه گشت.
پرخاشگری و خشونت امروز یکی از آسیب های جدی در کشور از جمله استان اردبیل می باشد و مقام های مسئول آمارهای نگران کننده ای در این زمینه ارایه می کنند.
مدیر کل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه چندی پیش گفت: عامل تشکیل 25،5 درصد پرونده های دستگاه قضایی ریشه در اقدام های خشونت آمیز افراد در جامعه دارد.
علیرضا ساوری افزود: ضرب و جرح عمدی مانند نزاع فردی و جمعی، توهین، تهدید و تخریب که 25،5 درصد پرونده های ورودی را به خود اختصاص داده است، ریشه در خشونت دارد.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از خشونت ها بدون برنامه ریزی قبلی و صرفا ناگهانی شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: با وجود بدون برنامه ریزی قبلی بودن وقوع این خشونت ها، تبعات آن برای طرفین نزاع خسارت بار و سنگین است.
بر اساس آمارها، خشونت به عنوان یک عامل ناپسند در رفتارهای اجتماعی هرسال به طور میانگین 80 هزار نفر را در استان اردبیل را به دادگستری می کشاند.
این تعداد براثر رفتارها و برخوردهای نادرست و خشونت آمیز در مناسباتشان با دیگران در مکان های مختلف از اعضای خانواده گرفته تا فضاهای کسب و کار ، معابر ، آموزشگاه ها و نظایر آن کارشان به نزاع و درگیری های انفرادی و یا گروهی کشیده می شود.
یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در این باره گفت: سالانه 60 هزار پرونده کیفری و جزایی در محاکم قضایی استان اردبیل تشکیل می‌شود که نیمی از این تعداد مربوط به درگیری و خشونت می باشد.
وی بیان کرد: در برخی مواقع یک تصادف رانندگی کوچک که حداکثر50 هزار تومان خسارت داشته به دلیل درگیری طرفین، منجر به خسارت 50 میلیون تومانی نیزمی‌شود.
وی افزود: عمده دلیل این رفتارها ضعف گفتمان در روابط اجتماعی بوده که منجر به لحن تند و خشونت و درگیری می‌شود.
ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم در این باره گفت: در سال های اخیر متاسفانه شاهد کاهش سن خشونت در استان هستیم و ضروری است اقدامات موثرتری با همکاری تمام دستگاه های فرهنگی استان انجام شود.
در این حال حسین بشیری گیوی جامعه شناس اردبیلی در این باره به ایرنا گفت: مشکلات مالی، فقر و تنگدستی، ناکامی های تحصیلی، محرومیت های جنسی و اعتیاد از دلایل عمده خشونت است و پایین آمدن میزان آن منوط به بالا رفتن بنیه اقتصادی خانواده و پرهیز جوانان از اعتیاد می باشد .
وی افزود: برگزاری آموزش های لازم به والدین در زمینه نحوه برخورد با فرزندان و نظارت سازنده بر اعمال آنها، ایجاد مراکز ورزشی مختلف و ارائه تسهیلات مناسب برای استفاده جوانان از امکانات ورزشی ، نظارت بیشتر به مناطق مستعد آسیب های اجتماعی و ارائه برنامه های پیشگیرانه و ترمیمی در این مناطق، ایجاد برنامه های حمایتی برای حمایت از خانواده های نابسامان و نظارت بیشتر بر آنها از راهکارهای کاهش خشونت درمیان جوانان است.
بشیری بیان کرد: برای پاین آوردن میزان خشونت می توان شاخص های شادی را با اجرای برنامه های شاد ارتقاء داد، متاسفانه ما در شاخص‌های رفاه و نشاط در رده های پایین هستیم به جوان ایرانی شاد بودن آموزش داده نشده است ، مدیریت شادی را هم در کشور نداریم و در اردبیل هم شاخص نشاط بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه برای پایین آوردن میزان خشونت در بین جوانان، باید برای شادی جایگاهی تعیین و نقطه ظهور و بروز خشم پیدا شود اضافه کرد: نه خانواده‌ها و نه نهادهای فرهنگی قدم موثری در زمینه کاهش خشونت بر نمی‌دارند و باید صدا و سیما در این زمینه میزگرد و برنامه‌های آموزشی تهیه و اجرا نماید.
این جامعه شناس افزود:هجوم ناتوی فرهنگی، کم کاری والدین و نهادهای آموزشی باعث شده ما با نسل جدیدی مواجه بشویم که نه زبان والدین خود را متوجه می‌شوند و نه پدر و مادرها زبان آنها را می‌فهمند.
وی اضافه کرد: نبود فضای گفتگو درخانواده ها،ارضا نشدن احساسات جوانان، نبود فضای شاد، بیش از حد کار کردن با دنیای مجازی منجر به خشونت شده و روابط اجتماعی افراد را ضعیف کرده و روی خلق و خوی فرد تاثیر می‌گذارد.
بشیری گفت: یکی دیگر از دلایل خشونت این است که مدیریت هیجان، کنترل خشم یا توانایی‌های حل مسئله‌مان بسیار پایین است، در حقیقت یاد نگرفته‌ایم با بحران‌ها و مسائل چگونه برخورد کنیم.

** چه باید کرد
مدیر کل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه با بیان اینکه می توان جلوی 90 درصد وقوع نزاع ها را گرفت، افزود: از مهمترین راهکارها برای کاهش نزاع، آموزش مهارت های زندگی مانند کنترل غضب، فرو خوردن بغض ها و اتخاذ تصمیم عاقلانه در صحنه اولیه است.
ساوری تشریح کرد: فرصت بروز خشونت در حوزه پیشگیری های وضعی قابل کنترل است یعنی با ممانعت یا ممنوعیت حمل سلاح سرد و مجازات افرادی که از سلاح سرد استفاده می کنند، می توان وقوع این حوادث را کاهش داد.
وی گفت: همچنین استفاده از بانک ژنتیک برای آن دسته از افرادی که در بروز جرائم ضرب و جرح، دخیل هستند می توان از بروز خشونت و به دنبال آن وقوع جرائم غیر قابل جبران جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: برخی افراد بیش از سه تا 10 پرونده ضرب و جرح در دستگاه قضایی دارند که باید شناسایی شوند، همچنین آگاهی دادن عمومی، پیگیری مسائل درمانی افراد دارای اختلالات روحی و روانی و انجام اقدامات روان درمانی روی این افراد می تواند در کاهش و پیشگیری از این پدیده موثر باشد.
عتباتی دادستان اردبیل گفت: اقدامات پیشگیرانه فرهنگی و اجتماعی از اولویت های دستگاه قضایی بوده و در زمینه برخی از جرایم و برخورد با اراذل و اوباش مهم ترین پیشگیری تداوم اقدامات کیفری است.
عتباتی بیان کرد: دستگاه قضایی اقدامات قاطع و محکمی در برخورد با این گونه افراد انجام می دهد.
او افزود: آموزش مهارت های رفتاری، اجتماعی ، فرهنگی و خانوادگی در این زمینه مهم بوده وآموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان تبلیغات و دیگر نهادهای اجتماعی نقش و وظیفه اصلی را دارند.
خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز با تاکید بر همکاری و مشارکت همگانی در راستای ترویج فرهنگ عفو و گذشت بیان کرد: با توجه به پیشینه مذهبی استان و فرهنگ عاشورایی که در استان وجود دارد باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیت آموزه‌های دینی و مذهبی در راستای کاهش خشونت و درگیری گام برداریم.
شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل هم گفت: به منظور کاهش خشونت ، سمن‌ها می‌توانند مشارکت مطلوبی داشته و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی با دستگاه‌های دولتی همکاری کنند.
شفیعی با بیان اینکه نزاع فردی و گروهی یکی از آسیب‌های جدی در استان است، افزود: انتظار می‌رود سمن‌ها نسبت به کاهش آسیب‌ها مشارکت کنند.
وی به تلاش نیروی انتظامی در کاهش خشونت را یادآور شد و گفت: نیروی انتظامی می تواند از توانمندی سمن ها در کاهش خشونت استفاده کند .
مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل با تاکید بر اینکه فعالیت نیروی انتظامی به ‌تمامی حوزه‌های جامعه تسری دارد، متذکر شد: سمن‌ها می‌توانند با چنین قابلیتی در فعالیت‌های اجتماع‌محور نیروی انتظامی مشارکت کنند.
سعید جوادزاده معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان اردبیل از برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی و پیشگیری از خشونت در 16 مدرسه این استان خبر داد.
وی اظهار کرد: کارگاه های سبک فرزندپروری و مهارت های زندگی در 10 مدرسه اردبیل و کارگاه های آموزش پیشگیری از وقوع جرایم مواد مخدر و کاهش خشونت در مدارس مورد توجه قرار گرفته است.
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان اردبیل اضافه کرد: این کارگاه ها بین دانش آموزان و والدین آنها با همکاری مدرسان اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در حال اجرا است.
گزارش :یعقوب شاددل
/6016/ 7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.