به گزارش خبرنگار ایرنا، قادر هنرمند روز دوشنبه در همایش مدیران کل امورعشایر استانهای کشور در خانه معلم اردبیل افزود: تاکنون برای تامین برق 805 دستگاه پانل خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 55 درصد عشایر استان اردبیل هم از آب شرب سالم برخودار هستند و در دولت تدبیر و امید حدود 20 کیلومتر لوله گذاری برای آبرسانی به قشلاقات و ییلاقات صورت گرفته و بیش از 270 هزار متر مکعب آب سالم آشامیدنی در بین عشایر توزیع شده است.
وی بیان کرد: حدود 35 درصد از مواد پروتئینی و صنایع‌دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود که ارزش ریالی آن بیش از چهار هزارو 800 میلیارد ریال می باشد.
وی با اشاره به پتانسیل ها و قابلیت های منطقه اضافه کرد: توسعه صنعت اکوتوریسم در مناطق عشایری، استفاده از آخرین دستاوردهای مرکز تحقیقات علوم دامی کشور برای بهبود دام‌های عشایر در راستای اجرای طرح پرواربندی و ارائه خدمات بهتر به کوچندگان عشایر از مهمترین اهداف امور عشایر استان در سال جاری است.
هنرمند گفت: تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی عشایر، بهبود و توسعه اشتغال پایدار، تنسیق و تثبیت حقوق بهره برداران عشایری در بحث نظام بهره برداری از پایاب سد خداآفرین، توسعه پوشش نهادهای حمایتی، بالابردن شاخص های برخورداری جامعه عشایری و استفاده حداکثری از ظرفیت های ماده 13 آئین نامه ساماندهی عشایر برای انجام وظایف سایر دستگاهها در جهت ارتقای شاخص های برخورداری و زیربنایی در مناطق عشایری از دیگر الویت های اداره کل امور عشایری استان در سال جاری خواهد بود.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل افزود: احداث و بازگشایی و نگهداری چهار هزارو 290 کیلومتر راه عشایری، برف روبی و راهگشایی 20 نقطه بهمن گیر ییلاقات، برگزاری چهار جشنواره ملی کوچ عشایر، برگزاری 2 هزارو 938 نفر روز کلاس آموزشی برای زنان و مردان عشایر، تعمیر و تجهیز شش ساختمان اداری در شهرستانهای استان، توزیع 19 هزارو 381 تن نهاده های دامی، توزیع بیش از 15 هزار تن آرد و توزیع 47 هزارو172 کپسول گاز در بین عشایر از جمله اقدامات این اداره کل در چند سال اخیر است.
وی اظهار کرد: فرهنگ ‌سازی برای بیمه اجتماعی کردن عشایر از دیگر الویت های این اداره کل بوده و هم اکنون 70 درصد جمعیت عشایر استان و 60 درصد دام آنها بیمه هستند.
وی بیان کرد: عشایر استان 1.5 میلیون راس دام دارند که این تعداد واحد دامی در 591 هزارو 745 هکتار مراتع که 58.3 درصد مراتع استان را شامل می شود تعلیف می کنند.
وی بیان کرد: عشایر استان اردبیل از دو ایل شاهسون با 93.4 درصد جمعیت و قره ‌داغ با 1.5 درصد جمعیت و 2 طایفه مستقل شاطرانلو با 3.8 درصد جمعیت و فولادلو با 1.3 درصد جمعیت در قالب 15 هزار خانوار و بیش از 80 هزار نفر جمعیت تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: عشایر استان اردبیل در 572 قشلاق، 7 زیست بوم، 51 سامانه، یک هزارو 527 هزار اوبا زندگی می‌کنند و در مجموع 45 طایفه را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: شش درصد جمعیت استان و 5/6 درصد جمعیت عشایری کشورمان را عشایراردبیل تشکیل می‌دهند و باید از ظرفیت این قشر زحمتکش و کم توقع برای تامین نیازهای داخلی و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نهایت استفاده را کرد.
به گزارش ایرنا همایش 2 روزه مدیران کل امور عشایر استان های کشور روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه در خانه معلم اردبیل آغاز شد و فردا سه شنبه نیر ادامه خواهد داشت.
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.