به گزارش ایرنا، این پیکره که در بخش عنبران از توابع شهرستان نمین قرار دارد به دلیل شباهت عجیبش یادآور پیکره سنگی ابوالهول مصر است، با این تفاوت که دست بشر چندان در ساخت پیکره بابا داوود دخالتی نداشته است.
این پیکره سنگی جلوه گر سیمای نیم تنه انسانی است غول پیکر که در کنار آن تمساحی عظیم الجثه آرمیده است، در دامنه این بنای حیرت انگیز غاری بزرگ قرار دارد که بر اهمیت اکوتوریستی این مجموعه دیدنی می افزاید.
این پیکره دارای برجستگی هایی شبیه چشم، دهان و چانه انسان است و وجود آن بسیار طبیعی به نظر می رسد که در اثر فرسایش به این شکل در آمده است .
پیکره سنگی بابا داوود عنبران در 40 کیلومتری شهر اردبیل و در شهر عنبران واقع شده‌است. ارتفاع این پیکره بی نظیرحدود 20 مترمی‌باشد، این پیکره به شکل انسانی که به روبرو نظاره گراست تشکیل شده‌است.
گروهی از مورخان این تندیس را همان نگهبان دریای مازندران خزرمی‌دانند که در شبرنگ نامه، کتاب حماسی سده هفتم هجری، از آن یاد شده است.
به گفته کارشناسان، در اطراف این پیکره که در کنار رودخانه روستای عنبران واقع شده زیارتگاهی وجود داشته که به مرور زمان از بین رفته است، همچنین یک شکاف غار مانند سنگی موسوم به 'چله خانه بابا داود' در پایین دست پیکره سنگی دیده می شود.
در اعتقادات و باور های مردم عنبران و نمین پیکره سنگی 'بابا داوود' جایگاهی عمیق در تاریخ فرهنگ و تمدن این سرزمین داشته که جدای از تاریخ و فرهنگ غنی عنبران نیست .
اینجا منطقه ای است که به هر سو بنگریم انگار بریده تاریخ ایران زمین مانند زبان باستانی، گورهای متعلق به دوران پیش از اسلام، روستاهای مخروبه، لباس های محلی، زیارتگاه ها و... در این موزه بکر و دست نخورده برای نسل هزاره سوم به ودیعه نهاده شده است.
این منطقه به جهت دنج و آرام بودن بزرگانی از اولیا الله را در خود پرورش داده که به سیرو سلوک و عبادت و چله نشینی و راز و نیاز بدون تکلف و ریا با یگانه هستی بخش عالمیان پرداخته اند به همین جهت بعد معنوی این مکان ارجحیت بیشتری دارد بطوری که اهالی برای ادای نذرو قربانی خود به آنجا مراجعه می کردند.
احاطه این پیکره سنگی توسط کوه های سر به فلک کشیده همانند قلعه ای طبیعی سترگ بر افسانه ای بودن آن دامن می زند به جهت وجود آثاری از آبگیر و سد در قسمت شمالی پیکره اهالی اعتقاد دارند این مجسمه به دلیل شباهت به صورت انسان توسط اجدادشان تراشیده شده تابه شکل کنونی در آمده است.
شواهد موجود در اطراف پیکره بیانگر اطراق افرادی در کنار آن برای مدتی طولانی بوده که آثاری را از خود بجای گذاشته اند اما برای یک نتیجه گیری علمی تکیه بر آرا و نظر عامه مردم نمی تواند ذهن کنجکاو گردشگران را آرام کند.
پژوهشگران و کارشناسان تاریخ باستان عقیده دارند که باید با در نظر گرفتن لایه های فرهنگی و زبان باستانی منطقه، مطالعات عمیقی برنامه ریزی شود تا هویت واقعی این پدیده و اثر بی نظیر مشخص شود.
فاروج از جمله پژوهشگرانی است که تاکید می کند علاوه بر این به جهت جداسازی بخشی از عنبران از خاک ایران و وجود آثار تاریخی مرتبط در آنسوی مرز باید از سازمان های بین المللی و نیز باستان شناسان جمهوری آذربایجان برای روشن شدن زوایای پنهان پیکره سنگی بابا داوود عنبران بهره گرفت.
وی یادآور می شود که بی شک با بررسی و اظهار نظر کارشناسان، باستان شناسان و پژوهشگران آوازه این اثر طبیعی در دنیا شنیده خواهد شد تا علاوه بر گردشگران داخای شاهد حضور گردشگران خارجی در این منطقه باشیم.
این کارشناس تاریخ باستان استان اردبیل متذکر می شود: پرداخت این اثر در حوزه گردشگری می تواند حلقه گردشگری گردنه حیران - اردبیل و سرعین را به خوبی تکمیل کند که این مهم ضمن افزایش اقامت گردشگران در منطقه بر میزان رضایت مندی آنها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
عاطف ناصری فرماندار نمین هم گفت: در جهت توسعه و رونق گردشگری در این بخش طرح ایجاد پارک جنگلی با امکانات مختلف از جمله تله کابین، آبشار مصنوعی و محل اقامت و تفریح در این محل طراحی شده است.
حفظ و حراست از این اثر طبیعی در کنار ایجاد امکانات گردشگری می تواند منطقه عنبران را که پیکره بابا داوود در ان قرار گرفته به یکی از مناطق گردشگری مهم استان اردبیل تبدیل سازد .
گزارش : ساسان رحمتی
7120/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.