با اینکه در محاوره های عمومی و تریبون های رسمی همیشه از آسیب های اجتماعی سخن گفته وبر مبارزه و مقابله با آنها تاکید می شود اما رشد فزاینده انواع این آسیب ها در جامعه و تخریب آرام و پنهان فرهنگ ،ارزش ها ، آداب و رسوم بومی و سنتی حکایت از بی توجهی و دست کم ناکارآمدی اقدام ها دارد.
اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی ، خشونت، بزهکاری، پرخاشگری و بدنبال آن جرم های مختلف از جمله آسیب هایی است که آمارها حکایت از رشد تدریجی آن در استان اردبیل دارد و علت این امر نیز از غفلتی است که در مقابله عمومی و ریشه ای با این پدیده های مذموم صورت می گیرد.
حجت الاسلام محمد علی قاصدی رئیس کل دادگستری استان اردبیل می گوید: میزان جرایم در استان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و براین اساس پیشگیری از آسیب های اجتماعی ضروری است.
وی افزود: افزایش ورودی پرونده های قضایی نشان می دهد جرایم و نابسامانی های اجتماعی رو به رشد بوده و در صورت نبود تدابیر خاص وضعیت همچنان بدتر خواهد شد.
قاصدی اظهار کرد: در سال گذشته با وجود تلاش فراوان در پیشگیری از جرایم، پرونده های ورودی 11 درصد، پرونده های کیفری 7.8 در صد و پرونده های حقوقی 14 درصد افزایش داشت.
وی گفت: در سال 95 بیش از 300 هزار پرونده ورودی در شعبه های دادگستری استان اردبیل ثبت شده بود که این رقم در سال 96 به بیش از 335هزار پرونده رسید.
قاصدی اضافه کرد: اگر در بحث پیشگیری از وقوع جرم قانون ملاک عمل قرار گیرد جلوی بسیاری از مشکلات گرفته می شود در غیر این صورت و با تدوام وضعیت فعلی نسل آینده در خطر خواهد بود.
شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز گفت: با وجود اجرای برنامه های متنوع، آسیب‌های اجتماعی به میزان مطلوب در استان کاهش نیافته است.
وی افزود: متاسفانه در خود استان اردبیل شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم بطوریکه برخی آسیب‌ها دلایل چندوجهی دارند و برای مقابله نیز یک یا دو دستگاه نمی‌تواند به تنهایی اقدام کند؛ در مقابل عزم عمومی و همکاری و مشارکت مورد نیاز است.

** علت افزایش آسیب های اجتماعی چیست ؟
اینکه علت رشد آسیب های اجتماعی در استان اردبیل در سال های گذشته و تداوم آن چه بوده و راهکار مقابله با آنها چیست ؟ از دیدگاه کارشناسان و مسئولان متفاوت می باشد.
حسین بشیری گیوی جامعه شناس اردبیلی با اشاره به ریشه های اصلی آسیب های اجتماعی به ایرنا گفت: بیکاری یکی از ریشه های مهم بزهکاری و کجروی افراد است، بیکاری موجب می شود که افراد جذب مراکز تجمع افراد بزهکار شده و به تدریج به دامان انواع کجروی های اجتماعی کشیده شوند.
وی افزود: فقر و مشکلات معیشتی، دوستان ناباب، محیط ، فقر فرهنگی و تربیت نادرست از جمله عوامل دیگر آسیب های اجتماعی می باشد .
ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم گفت: بر اساس بررسی های انجام گرفته بیشتر آسیب های اجتماعی در استان از اعتیاد به مواد مخدر نشات می گیرد.
وی افزود: فروپاشی خانواده ها، بزهکاری و مزاحمت های اجتماعی و برخی سرقت ها به دلیل اعتیاد به مواد مخدر رخ می دهد.
یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل هم در این باره گفت: افزایش آسیب هایی همچون طلاق ، اعتیاد ، خشونت و بسیاری دیگر از جرایم در این استان ناشی از عدم توجه کافی به مسائل اجتماعی است.
وی افزود: آسیب های اجتماعی با فرهنگ ، آداب ، هویت ، اخلاق ، آرمان و زندگی انسان ها سر و کار دارد ولی با وجود چنین اهمیتی مباحث اجتماعی همانند مباحث اقتصادی و سیاسی زیاد مورد توجه قرار نگرفته و این امر موجب بروز مسائل و مشکلات بسیار در جامعه می شود.

** راهکار چیست ؟
جامعه شناس اردبیلی اعتقاد دارد که هماهنگ کردن بخش های عمومی و خصوصی فعال در پیشگیری از وقوع جرم مانند نیروی انتظامی، کار و امور اجتماعی، آموزش و پرورش، شهرداری ها، شوراها، امور جوانان، بهزیستی و ..برای اجرای برنامه عملی پیشگیرانه و هماهنگی بیشتر در این زمینه ضروری است.
به گفته بشیری، آگاهی دادن به خانواده ها برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرایم در صورت ارتکاب جرم توسط آنان، اتخاذ تدابیر امنیتی بیشتر توسط دولت در محل های جرم خیز و اقداماتی به منظور کمک به خانواده ها بخصوص نوجوانان و جوانانی که در معرض آسیب قرار دارند، اطلاع رسانی شفاف رسانه های جمعی برای تشویق جوانان درباره تسهیلات و فرصت هایی که جامعه برای آنان قرار داده است، شناخت نیازهای روانی و کیفیت ارضای این نیازها، توجه به مشکلات جسمانی و روانی افراد در معرض خطر از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری و یا توقف بروز آسیب اجتماعی در جامعه ضروری می باشد.
معاون پیشگیری دادگستری استان اردبیل نیز گفت: یکی از مهم ترین نهادهایی که می تواند از همان دوران کودکی بعد از خانواده در تربیت افراد نقش مثبت داشته و آموزه های دینی ، اخلاقی و فرهنگی در بین آنها را ترویج دهد آموزش پرورش بوده و این نهاد می تواند با آگاه سازی دانش آموزان آنها را از آثار سوء جرایم اجتماعی باخبر سازد.
خدادی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای آگاه سازی خانواده ها و پیشگری ازآسیب های اجتماعی گفت: باید در راستای اطلاع رسانی از عواقب آسیب های اجتماعی به خانواده ها تلاش کرده و مسئولان فرهنگی نیز در این زمینه با سمن ها همکاری کنند.
عتباتی دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل نیز معتقد است که با اینکه همگان می دانند که پیشگیری بهتر از درمان است اما باید نسبت به فرهنگ سازی در این زمینه اهتمام ویژه ای توسط مردم و مسوولان صورت گیرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز گفت: در نظر داریم تا پایان سال جاری برنامه های متنوع برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار کنیم؛ چراکه پیشگیری نقش کلیدی در کاهش آسیب‌ها دارد.
شفیعی افزود: ضروری است برای تحقق این مهم ادارات برنامه های خود را ارائه کرده و با برگزاری جشنواره، سمینار، کارگاه آموزشی و رویدادهای فرهنگی و هنری نسبت به پیشگیری از آسیب‌ها اقدام کنند.
وی بیان کرد: با وجود اینکه برنامه های متعددی برای کاهش آسیب‌ها انجام شده اما انتظار است دستگاه‌ها بر روی مقوله پیشگیری تمرکز بیشتری داشته باشند.
به هر حال در کنار مسئولان دولتی تک تک آحاد جامعه می بایست در زمینه رشد خزنده آسیب های اجتماعی حساس بوده و یک حرکت عمومی برای پیشگیری و مقابله با این پدیده خطرناک اجتماعی در جامعه ایجاد گردد.
گزارش :یعقوب شاددل
/6016/ 7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.