عبدالرحمان وهاب زاده روز سه شنبه به خبرنگاران افزود: چینی خانه در قسمت شرق قندیل خانه یا رواق اصلی بقعه شیخ صفی قرار گرفته و با 2 ورودی باریک با دارالحفاظ در ارتباط است.
او گفت: ساختمان چینی خانه دارای چهار شاه نشین بوده و طراحی معماری آن توسط دانشمند فرزانه شیخ بهایی انجام شده است.
به گفته وی ، در این مجموعه طاق نماهای زیبا با معماری منحصر به فرد مشاهده می شود که به نوعی محل نگهداری ظروف زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین بوده است.
وهاب زاده افزود: در سال های اخیر این بخش از مجموعه ثبت جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیازمند مرمت اضطراری بوده و به دلیل رطوبت لطماتی دیده بود.
او تشریح کرد: به همت کارشناسان استان در 6 ماه گذشته بخش های آسیب دیده طلاکاری و گچ بری بنا تثبیت و در برخی مناطق مرمت شد.
مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: مرمت بخش های بیرونی بنا در فصل تابستان برنامه ریزی شده که در صورت تامین اعتبار عملیاتی شده و دست کم تا پنج سال آینده وضعیت بنا را تثبیت می کند.
وهاب زاده افزود: در حال حاضر آثار فاخر از جمله ظروف چینی، کتب خطی و مهر سنگی سلاطین صفوی در این مکان به نمایش گذاشته شده است.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل است که همه ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید این بنا به این استان سفر می کنند.
این بقعه از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.