به گزارش ایرنا ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در آیین افتتاحیه این کنگره گفت: رمز موفقیت مولوی و جهانی شدن وی به علت تسلط کامل وی بر معارف، قرآن، حدیث، سیره و تاریخ بوده است.
آیت الله سیدحسن عاملی با بیان اینکه معارف اسلامی در نوشته های این عارف موج می زند، اظهار کرد: بدون اسلام پرورش چنین انسانی ممکن نیست.
وی با اشاره به اینکه مولوی استاد خوبی داشته، اظهار کرد: مولوی وامدار شخصیت استثنایی شمس تبریزی است و خود در چند جای مثنوی با نهایت ظرافت، ضرورت استاد را بیان کرده است.
او یکی دیگر از رموز موفقیت مولوی را رعایت میزان شریعت دانست و گفت: سبک مولوی، سبک مکتب بغداد نیست بلکه سبک مکتب خراسان است و مولوی را ریاضت و عملش مولوی کرد.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این آیین گفت: مولوی به زبانی سخن گفته که بعد از 800 سال هنوز هم برای اقشار مختلف قابل درک است.
دکتر گودرز صادقی با بیان اینکه مولوی جلوتر از زمان و فراتر از چارچوب جغرافیایی و فضای سیاسی و اجتماعی بوده، افزود: اشعار مولوی در مدارس راهنمایی و دبیرستان قابل درک است و این نشان می دهد وی روشنفکری بوده که با زبان توده مردم صحبت کرده همانطور که پیامبر اسلام (ص) به زبان عامه سخن می گفت.
صادقی ابراز امیدواری کرد اساتید و روشنفکران این هنر را از مولوی درک کرده و با زبان عامه مردم سخن گفته و با توده مردم حشر و نشر داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز گفت: در سال های اخیر نقش فرهنگ در حوزه های بین المللی در دولت مورد توجه قرار گرفته طوری که به دلیل این توجه اصطلاح دیپلماسی فرهنگی رایج شده است.
علی نواداد تشریح کرد: مبادلات فرهنگی بین کشورها بویژه کشورهای دارای اشتراکات فرهنگی سبب شده که امکان مشارکت کشورهای مختلف در پیشبرد و حفظ میراث فرهنگی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه نقش آفرینی نهادهای دانشگاهی در دیپلماسی فرهنگی بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: دانشگاه ها می توانند با برگزاری همایش ها، کنگره ها و برنامه های مشترک در این زمینه نقش تاثیرگذارتری داشته باشند.
رئیس مرکز تحقیقات اوراسیا و عضو هیات علمی دانشگاه خاور نزدیک قبرس نیز گفت: با توجه به اهمیت گسترش مناسبات و توسعه روابط فرهنگی و علمی بین دانشگاهی و لزوم بسترسازی دیپلماسی فرهنگی که در راستای شناخت هر چه بیشتر تمدن ها و زمینه های مشترکات فرهنگی انجام می گیرد، از سال 2015 تفاهمنامه مشترک همکاری های علمی- فرهنگی میان دانشگاه محقق اردبیلی و خاور نزدیک قبرس منعقد شد تا همایش ها، کنگره ها و جشنواره های مشترک برگزار شود.
دکتر قدیر گلکاریان افزود: در نخستین همکاری بین المللی، کنگره بین المللی دیدگاه عرفانی حافظ شیرازی و یونس به میزبانی دانشگاه خاور نزدیک قبرس در سال 2016 برگزار شد و کنگره عرفان در کلام مولانا هم دومین کنگره مشترک در این زمینه است.
او اظهار کرد: استمرار فعالیت های مشترک نیازمند تفاهمات و مناسبات است به همین دلیل در سومین گام مشترک، سومین کنگره بین المللی تاثیر و تاثر زبان و ادبیات فارسی- ترکی از قرن 11 میلادی تا به امروز در سال 2020 در دانشگاه خاور نزدیک برگزار خواهد شد.
حدود 100 مقاله علمی به کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا ارسال شده ، بیشترین مقالات در بحث عرفانی و فلسفی است و مقالات توسط 12 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها داوری شده است.
از این تعداد مقاله، هشت مقاله به عنوان مقاله منتخب انتخاب شد که هر مقاله حداقل توسط چهار نفر داوری شده بودند.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.