بهروز آقازاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت این گیاه به صورت مکانیزه با دستگاه ریز دانه کار و بامیزان بذر مصرفی حدود هفت کیلوگرم در سطح یاد شده انجام گرفت.
او بیان کرد: گیاه کینوا که به نام های برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز معروف است شبیه غلات بوده و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می شود اما جزو خانواده غلات به حساب نمی آید و ازخانواده چغندر و اسفناج می باشد.
وی گفت: دانه های کینوا منبعی غنی از پروتئین ، منیزیم ،فیبر ، فسفر ، ویتامین های گروه B ، پتاسیم و آهن بوده و 9 اسید امینه ضروری را داراست.
وی افزود: بر اساس تحقیقات به عمل آمده گیاه کینوا نسبت به برنج سبک تر بوده و راحت تر هضم می شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می رود. جایگزین کردن این دانه گیاهی مفید با برنج سفید و یا انواع پاستاها بدلیل داشتن کالری کمتر و ایجاد احساس سیری طولانی تر به افراد دیابتی توصیه شده است. همچنین به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم برای ورزشکاران بسیار مطلوب است.
وی در زمینه کشت کینوا نیز افزود: خاک مناسب رشد برای این گیاه خاک شنی با عمق کاشت یک تا سه سانتی متری است . طول دوره رشد این گیاه چهار تا هفت ماه متغیر بوده و2.1تا 5.2 تن در هکتار محصول تولیدی آن می باشد.
آقازاده افزود: این گیاه به رشد در شرایط سخت مشهور است به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای بیابان زدایی محسوب می شود .
وی گفت: این گیاه به دلیل نیاز آبی کم و در راستای سیاست های تغییرالگوی کشت و کاهش مصرف آب افزایش و راندمان آبیاری در منطقه کشت شده و در صورت موفقیت آمیز بودن کشت آن در سال های آینده توسعه خواهد یافت.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.