اسماعیل شیخ الاسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای اهداف نظام نوین ترویج کشاورزی و عملیاتی کردن برنامه پنج ساله الگوی کشت محصولات باغی ، از اسفند سال گذشته بیش از 45 هزار اصله نهال درختان میوه اعم از هسته دار شامل گیلاس و آلبالو ، دانه ریز همچون انگور ، دانه خشک همچون بادام و پسته و دانه دار مثل سیب و گلابی با پایه های بذری و رویشی در این شهرستان توزیع شده است.
او گفت: از این تعداد 28 هزار و 50 اصله نهال گیلاس رقم تکدانه مشهد ، سه هزار و 300 اصله آلبالو رقم بوترمو ، پنج هزار و 200 نهال انگور از ارقام قرمز بیدانه و شاهانی ، یک هزار و 350 اصله نهال بادام رقم شکوفه ، 2 هزار و 150 اصله نهال پسته ، یک هزار و 750 نهال سیب از ارقام ردمریکال ، گلدن مریکال و رداسپار و چهار هزار و 250 اصله نهال گلابی از ارقام بیروتی ، درگزی و شاه میوه است.
وی افزود: به دلیل گلدانی بودن نهال پسته و امکان کشت آن در هر زمان از فصل رشد توزیع نهال این گونه باغی ادامه دارد و از تعدادی نهال با پایه بذری و تعدادی یپنیز نهال با پایه رویشی می باشد.
او با اشاره به خصوصیات ارقام نهال گونه های باغی توزیع شده اعم از سازگاری با اقلیم منطقه، دیرگلدهی، زود رسی، نیاز آبی کمتر ، بازارپسندی، قابلیت انبارداری بالا، گفت: مقاومت به سرما ، خشکی ، زودبازدهی ، افزایش عملکرد و کیفیت میوه ، مقاومت به آفات و بیماری ها ، امکان مکانیزه کردن باغ های میوه از مهم ترین خصوصیات پایه های رویشی درختان میوه است.
وی اظهار کرد: علاوه بر نهال های درختان میوه بیش از 9 هزار اصله نهال گل محمدی برای احداث گلستان توزیع و نهال های درختان توزیع شده در بیش از یکصد هکتار از باغ های میوه برای اصلاح و جایگزینی باغ های درجه 2و و سه و همچنین احداث باغ های جدید غرس و مورد استفاده قرار گرفت.
شهرستان مشگین شهر با داشتن 14 هزار هکتار باغ های میوه و تولید سالانه بیش از 250 هزار تن انواع محصولات سردرختی هر سال نقش مهمی در تامین میوه کشور دارد.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.