منطقه باستانی شهر یئری در 60 کیلومتری غرب اردبیل ، هفت کیلومتری شمال شرقی بخش لاهرود مشگین شهر در روستای پیرازمیان واقع شده‌ است. در این منطقه 280 سنگ افراشته باستانی وجود دارد که در سالیان اخیر بسیاری از آنها آسیب دیده اند.
اکبر بهنام جو روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از شهر یئری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا سه ماه آینده اقدامات توسعه منطقه باستانی 'شهریئری' مشگین شهر شروع می شود.
وی بیان کرد: این منطقه با توجه به قابلیت استثنایی خود در جذب گردشگر باید ضمن حفاظت از آثار باستانی توسعه داده شده و علاوه بر گردشگران داخلی پای گردشگران خارجی نیز به آن باز شود.
وی اظهار کرد: در کشورهای دیگر با یک قطعه سنگ تاریخی هزاران گردشگررا جذب می کنند اما ما از داشته های غنی باستانی شهر یئری و طبیعت آن استفاده مطلوب نکرده ایم.
بهنام جو گفت: باید تمامی امکانات رفاهی در منطقه شهر یئری تدارک دیده شده و گرشگر دست کم نصف روز را در این منطقه سپری کند.
وی اضافه کرد: تصمیم دولت فقط محدود به محصور و سرپوشیده کردن منطقه نیست، بلکه توسعه و ایجاد زیرساخت های قوی و ایجاد تمامی امکانات رفاهی جهت جلب و جذب گرشگر می باشد و این مهم باید مطالعه و اجرایی شود.
کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که قدمت منطقه باستانی شهر یئری مشگین شهر به چهار هزار سال قبل بر می گردد.
محوطه باستانی شهر یئری با وسعت 400 هکتار از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود که از سه قسمت معبد ، قلعه و قوشا تپه تشکیل شده است. قدمت این محوطه بر اساس مستندات باستانی به دوران نو سنگی نسبت داده می شود که تا دوران آهن 2 به صورت مستمر محل سکونت بشر بوده است.
کریم حاجی زاده مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که حدود 40 درصد به منطقه باستانی آسیب وارد شده است.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع می باشد.
7117/6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.