آمارها در نگاهی به محدوده استان اردبیل تفاوت های شگرفی در زندگی و رفاه نسبی مردم این منطقه در پیش و پس از انقلاب اسلامی آشکار می سازد.
انقلاب اسلامی در نزدیک به 40 سال گذشته در کنار تامین مهم ترین آمال مردم یعنی استقلال و آزادی ، رفاه و برخورداری بیشتر از نعمت های الهی را نیز به مردم ارائه کرده که قابل مقایسه با سال های پیش از انقلاب نیست.
بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان در کنار خدمات بی نظیر جمهوری اسلامی ایران در تامین رفاه اقتصادی ، محرومیت زدایی فرهنگی و علمی را مهم ترین دستاورد نظام دانسته و آن را شالوده توسعه اقتصادی می دانند که بی شک در استان اردبیل نیز این امر به عینه قابل مشاهده است.
به اعتقاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، محرومیت علمی کشور در زمان رژیم گذشته در حد یک فاجعه بسیار بزرگ بود در حالی پیروزی انقلاب اسلامی زمینه پیشرفت علمی و در نتیجه توسعه اقتصادی در بخش های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی را فراهم کرد.
آیت الله سید حسن عاملی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ، کشور از یک نهضت علمی برخوردار شده و در حال حاضر اقتدار علمی در امنیت و استقلال کشور اصلی ترین نقش را ایفا می کند.
وی بیان کرد: نخستین شاخصه تقدم و پیشرفت یک ملت داشتن نهضت و پیشرفت علمی و ارتقای بنیه علمی و سهیم شدن در تولید دانش جهانی است.
او گفت: با انقلاب اسلامی تحول عظیم علمی در کشور رخ داده و پیشرفت علمی بزرگی در دانش سوخت هسته ای، علوم پایه، علوم زیستی، علوم سلولی، علوم دارویی، علوم لیزری، علوم ژنتیکی، علوم پزشکی و بیوتکنولوژی، سلول های بنیادی جنینی، صنعت نفت و گاز، ساخت بیش از 50 مجتمع عظیم نفت و گاز، رشد و توسعه صنعت پالایشگاهی و مراکز پتروشیمی، انرژی های نو، راه اندازی مراکز دانش بنیان و پارک های علم و فن آوری وصنعت دفاعی موشکی و ماهواره ای حاصل شد که بخشی از آن در استان اردبیل نیز متجلی شده است.

** ارتقای علمی زیربنای توسعه استان اردبیل
بر اساس آمارهای ارائه شده، در حالی که پیش از انقلاب ۳۱ درصد از اهالی استان اردبیل با سواد بودند این میزان پس از انقلاب در گروه سنی ۱۰تا ۴۹ سال به ۹۱ درصد رسیده است.
دیوان اکبر زاده ، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش اردبیل گفت برخورداری از سواد زنان استان در قبل از انقلاب ۱۴.۶ بود که این میزان هم اکنون به بیش از به ۷۴.۵ درصد رسیده است.
او اضافه کرد: در روستاها نیز در حالی که برخورداری از سواد در قبل از انقلاب ۲۶ درصد بود این میزان هم اکنون به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.
تحصیل بیش از 62 هزار و 970 دانشجو در دانشگاههای استان اردبیل را نیز می توان یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علمی دانست که در این راستا ارتقای سطح مراکز علمی و تحصیلی و مراکز عالی دانشگاهی در استان اردبیل را نیز نمی توان نادیده گرفت.
به گفته مسئولان علمی استان اردبیل ، در حالی که پیش از انقلاب استان اردبیل فاقد دانشگاه بوده و تمام داشته های آن به یک آموزشکده کشاورزی خلاصه می شد پس از انقلاب این امر دگرگون شده و این منطقه هم اکنون دارای دانشگاههای متعدد و جمعیت دانشجویی قابل توجهی می باشد.
بر اساس آمارها هم اکنون از جمعیت نزدیک به چهار میلیون و 350 هزار دانشجو در کشور سهم استان اردبیل 62 هزار و 979 تن می باشد.
دکتر گودرز صادقی ، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: پیش از انقلاب از هر 100 هزار نفر جمعیت استان اردبیل تنها 700نفر دانشجو بودند و این در حالی است که هم اکنون این تعداد به حدود پنج هزار نفر رسیده است.

** افزایش امکانات درمانی در استان اردبیل بعد از انقلاب
بر اساس آمارها در حالی که پیش از انقلاب مناطق مختلف این استان غرق در فقر بهداشتی و درمانی بود اما پس از انقلاب تغییر قابل توجهی در این زمینه پدید آمده است.
تعداد بیمارستان‎های استان قبل از انقلاب هفت مورد بود ، قبل از انقلاب کل کارکنان بهداشت و درمان استان زیر هزار نفر، پزشکان عمومی کمتر از 50 نفر ، پزشکان متخصص کمتر از 20 نفر ، دندانپزشکان تنها پنج تن بوده و پزشک فوق تخصص نیز در استان وجود نداشت.
تعداد شبکه های بهداشت و درمان شهرستان‎ها نیز قبل از انقلاب چهار شبکه ، آزمایشگاه‎های تشخیص طبی هشت باب، رادیولوژی 2 باب و داروخانه نیز 18 باب بود.
این وضعیت پس از انقلاب به کلی دگرگون شده و با راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی در استان اردبیل تحول چشمگیری در تربیت نیروهای متخصص و خدمات درمانی استان بوجود آمد.
دکتر قدرت اخوان اکبری ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حال حاضر یک هزار و 820 تخت فعال در 16 بیمارستان واقع در سطح استان اردبیل (1460 تخت فعال در 11 بیمارستان دولتی و 400 تخت فعال در 2 بیمارستان وابسته به تامین اجتماعی و یک بیمارستان وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران و 2 بیمارستان خصوصی) وجود دارد.
وی بیان کرد: بیمارستان های جدید پارس آباد ، امام رضا (ع) اردبیل و مرکز سوانح و سوختگی اردبیل (مرکزتروما) با ظرفیت 460 تختخواب نیز در حال احداث ، تجهیز و آماده سازی است.
او گفت: با تجهیز و راه اندازی بیمارستان های در حال احداث، مجموع تخت های فعال استان اردبیل در بخش دولتی به یک هزار و 880 و در مجموع به 2 هزار و 280 تخت خواهد رسید و تعداد بیمارستان های فعال استان نیز به 18 مورد افزایش خواهد یافت.

** انقلاب خدماتی در تامین برق ، آب و گاز استان
تامین رفاه و برقراری عدالت در برخورداری از نیازهای اساسی از جمله آب ، برق ، گاز و .. از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی بود که بسیاری از آنها در استان اردبیل تا حدود زیادی تحقق یافته است.
بر اساس اعلام مسئولان ، در حال حاضر 100 درصد ساکنان شهری و 99.5 درصد ساکنان مناطق روستایی استان اردبیل از نعمت برق برخوردار هستند و این در حالی است که پیش از انقلاب بیش از 90 درصد روستاها فاقد برق بوده و بسیاری از مناطق شهری نیز از این نعمت بی بهره بودند.
حسن محمدی ، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل گفت: در شاخص مناطق روستای یک درصد از متوسط کشوری بالاتر هستیم و سعی می کنیم تمام روستاهای استان از نعمت برق برخوردار باشند.
در زمینه آب آشامیدنی نیز پس از انقلاب اقدام های اساسی در استان انجام شده و رشد 52 درصدی برخورداری روستاهای استان از آب شرب بخشی از خدمات دولت در محرومیت زدایی از روستاها می باشد.
بر اساس آمارها ، نزدیک به 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان از شبکه آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.
همچنین به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری اردبیل، هم اکنون 328 هزار و 212 مشترک شهری که تقریبا 100 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار می دهد از خدمات آب و فاضلاب برخوردار می باشند.
علی خاک‌ نژاد افزود: هم اکنون در حدود 26 شهر استان اردبیل عملیات آبرسانی به طور کامل اجرایی شده است.
در زمینه گاز نیز در حالی که استان اردبیل پیش از انقلاب فاقد گاز شهری و روستایی بود پس از انقلاب گام های اساسی در این زمینه برداشته شده و هم اکنون تمام مناطق شهری و اغلب مناطق روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند.
فیروز خدایی ، مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: 26 شهر (100 درصد جمعیت شهری استان ) و یک هزار و 56 روستای استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و تا پایان سال 97 تنها روستاهای فاقد گاز روستاهایی خواهند بود که جمعیت آنها زیر 20 خانوار است.
وی بیان کرد: هم اکنون 320 طرح گازرسانی روستایی در استان در حال اجراست و با بهره برداری از آنها تا پایان سال 97 شاخص بهره مندی شهروندان استان اردبیل از گاز به 98 درصد افزایش خواهد یافت.

** احیای حیات روستایی
فقر مفرط در بسیاری از مناطق کشور از جمله روستاها در پیش از انقلاب پدیده مهاجرت گسترده به شهرها و نابودی تدریجی حیات روستایی بعنوان عامل اساسی تولید را به دنبال داشت.
با مهاجرت، فقر از روستاها به حاشیه شهرها تزریق شده و چهره ای تاریک از کشور ارائه می کرد و یکی از خدمات زیربنایی انقلاب اسلامی کاهش فقر ، ایجاد رفاه نسبی و به نوعی تجدید حیات در روستاها بوده است.
با اینکه مشکل مهاجرت از روستاها پس از انقلاب نیز به نوعی تداوم یافت اما تلاش دولت در چهار دهه گذشته برای ایجاد امکانات برابر در مناطق روستایی و شهری روند مهاجرت ها را در بسیاری از مناطق متوقف و در برخی از مناطق نیر برعکس کرده است.
روستاها در ایران بعنوان یکی از شریان های مهم اقتصادی در سال های پیش از انقلاب گریبانگیر مشکلات زیادی بوده و بتدریج در حال خالی شدن از سکنه بود اما پس از انقلاب در کنار ارائه خدمات عمرانی اقدام های اساسی نیز در توسعه و کارآفرینی در آنها انجام شده و در حال اجرا می باشد.
به گفته کارشناسان ، کارآفرینی روستایی و ایجاد فضای کسب و کار در این مناطق می‌تواند راهکاری مناسب برای توانمندسازی مناطق روستایی و در نتیجه دستیابی به توسعه اقتصادی باشد که اقدام های اساسی در این زمینه انجام و هم اکنون حجم کارها دراین زمینه در حال افزایش است.
رضا کریمی نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون تردید در جامعه امروزی وابستگی زیادی بین شهرو روستا در رویکردهای مختلف اقتصادی، سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی به چشم می خورد و البته یک جامعه وقتی به رشد و تعالی می رسد که روستاها و شهرها قادر به جوابگویی نیازهای بشری در بعدهای مختلف باشند.
وی افزود: در سال های اخیر شاهد رشد و توسعه در روستاها هستیم اما برای توسعه کارآفرینی در روستاهای محروم باید برنامه ریزی کلانی صورت بگیرد تا با ایجاد زمینه اشتغالزایی در روستاها بتوان جلوی مهاجرت ها را گرفت.
وی ادامه داد: در روستاها همه عوامل و وسایل توسعه فراهم است غیر از سرمایه و منابع مالی که علت اصلی مهاجرت از روستاها به شهرها همان عزم سرمایه گذاری کافی در روستاهاست.
کریمی اضافه کرد: گاز ، راه ، آب و برق بعنوان زمینه های تولید و مکمل سرمایه گذاری بوده و موجب اشتغال نمی شود بایستی برای حل مشکل بیکاری رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سرانه تولید و در آمد سرانه روستائیان، امکانات سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی،صنعت و دامپروری بوجود آید.
بشیر خالقی ، نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایرنا گفت: در برنامه ششم توسعه کشور اعتبارات خوبی برای محرومیت زدایی از روستاها لحاظ شده و آینده بسیار روشنی در انتظار روستاهای محروم است.
وی افزود: توسعه همه جانبه اجتماعی و اقتصادی روستاهای واقع در مناطق کم برخوردار از برنامه های اولویت دار برنامه ششم توسعه کشور است که با اجرایی شدن این برنامه ها در کنار توسعه عمرانی، اقتصادی و اجتماعی روستاهای محروم مشکل مهاجرت از این مناطق نیز در آینده برطرف خواهد شد.
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزارو 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یک هزار و 555 روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
به گزارش ایرنا ، افزایش تولیدات کشاورزی، احداث سد و سامانه های نوین آبیاری ، افزایش واحدهای صنعتی در استان ، گسترش راه ها و جاده های ارتباطی ، اجرای طرح های هادی روستایی ، افزایش مکان های ورزشی ، رشد مراکز فرهنگی و تک نرخی شدن نرخ بیکاری در استان از جمله اقدام هایی است که در سال های اخیر برای زدودن غبار محرومیت در استان اردبیل توسط نظام انجام شده است.
6016/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.