رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی محقق اردبیلی گفت: رهاسازی پسماندها، تخریب و آتش زدن جنگل‌ها و مراتع در جنگل فندقلو دل هر انسانی را به درد آورده و افکار او را آشفته می‌کند.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، جبرائیل رزمجو در آغاز به کار پروژه نجات جنگل فندقلو در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: به رغم همه تلاش‌ها برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی ما شاهد برخی تخریب‌ها و تهدیدها در این حوزه هستیم که در قالب نشست‌ها و همایش‌های مختلف سعی بر این است تا با مشارکت فعالان بخش خصوصی بتوان این آسیب‌ها را به حداقل رساند.
وی با بیان اینکه جنگل فندقلو به عنوان یک رویشگاه طبیعی در سطح ملی و جهانی در ابعاد مرتعی و جنگلی قابل توجه است، خاطرنشان کرد: 16 هزار هکتار مساحت جنگل فندقلو است که 4 هزار هکتار آن بخش جنگل و رویشگاه طبیعی است به طوری که در این جنگل فندق، سیب وحشی و گونه‌های علوفه‌ای و درختی رشد و نمو پیدا می‌کنند.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی محقق اردبیلی ضرورت حفاظت و صیانت از این عرصه جنگلی بینظیر را یادآور شد و افزود: گروه‌های مرتبط منابع طبیعی در ارتباط با جنگل و مراتع فعالیت گسترده‌ای را انجام می‌دهند تا این ذخیره‌گاه بینظیر ژنتیکی با تنوع زیست گیاهی و جانوری بتواند به حیات خود ادامه دهد.
رزمجو تصریح کرد: بنده در زمانی که مسئولیت معاونت پژوهشی دانشگاه محقق را عهده‌دار بودم طرح‌های خوبی در احیای این رویشگاه مطرح بود تا با جهاد دانشگاهی طرح‌های ثمربخشی را اجرایی و عملیاتی کنیم اما از آن مقطع تاکنون این پروژه‌ها به سرانجام نرسیده و در حد حرف باقی مانده است.
وی بیان کرد: بنده در چند سال اخیر به جنگل فندقلو نرفته‌ام چرا که واقعا با دیدن صحنه‌های رهاسازی پسماند در این منطقه و تخریب و آتش‌سوزی در جنگل‌ها دلم آتش می‌گیرد و به معنای واقعی اذیت می‌شوم.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی محقق اردبیلی ادامه داد: در حالی که در کشورهای غربی به ازای ریختن زباله حتی در بیابان شهروند را 100 دلار جریمه می‌کنند اما ما بی‌محابا پلاستیکی که عمر آن 100 ساله است و شیشه‌هایی که هزار سال تجزیه آن طول می‌کشد در محیط زیست خود رهاسازی می‌کنیم.
رزمجو اضافه کرد: امیدواریم خروجی این نشست به احیا، توسعه و به معنای واقعی حیات مجدد فندقلو منجر شود و همه از بخش خصوصی گرفته تا دولتی در این زمینه با احساس مسئولیت ورود پیدا کنند.
انتهای پیام/
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.