قادر هنرمند روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 50 میلیارد ریال از این تسهیلات پارسال و 70 میلیارد ریال نیز امسال با سود چهار درصد به عشایر زحمتکش استان پرداخت شد.
وی اظهار کرد: همچنین دولت تدبیر و امید 12 میلیارد ریال به صندوق توسعه کشاورزی و عشایری استان کمک بلاعوض به منظور حمایت از تشکل های تولیدی و اقتصادی اختصاص داده است.
وی ادامه داد: علاوه براین 72 میلیارد ریال اعتبار هم برای اجرای طرح های عمرانی 18 قشلاق احمدلو اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 70 درصد خانوارهای عشایری استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، بیان کرد: 60 درصد دام عشایر استان نیز تحت پوشش صندوق بیمه دام می باشند.
وی به اهم اقدامات اداره کل امور عشایری استان اردبیل در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: 805 دستگاه پنل خورشیدی تهیه و در بین عشایر استان توزیع شده و مجوز احداث چهار باب مدرسه شبانه روزی هم اخذ و درحال احداث است.
هنرمند گفت: سه شهرستان مشگین شهر، خلخال و سرعین به عنوان آزمونه گردشگری و توریسم عشایری در کشور انتخاب شده است و این اداره که پیشتر به صورت مدیریت در استان بود به اداره کل امور عشایری ارتقا یافته است.
جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات سالانه عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی حدود سه هزارمیلیارد ریال است.
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.