به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل ، محمد خداپرست روز چهارشنبه در بازدید از سایت احیا و رها سازی مرال فندقلو گفت: با اجرای موفق طرح تکثیر و نیمه طبیعی گونه حفاظت و حمایت شده مرال در محل سایت فندقلوی نمین و با توجه به سازگاری این گونه با ارزش با شرایط محیطی و اکولوژیکی منطقه شاهد ازدیاد تدریجی جمعیت آن در چند سال اخیر با تلاش شبانه روزی همکاران محیط زیست استان بوده ایم.
او افزود: با نظر تخصصی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و در راستای احیای این گونه در زیستگاه ارسباران و اختلاط ژنتیکی با جمعیت مرال ارسباران و جلوگیری از رانش ژنتیکی در جمعیت های موجود نسبت به انتقال و جابجایی تعداد 10 راس مرال با ترکیب جمعیتی مشخص از زیستگاه فندقلوی نمین به منطقه حفاظت شده ارسباران با همکاری بین استانی کارشناسان محیط زیست استان اردبیل و آذربایجان شرقی اقدام می شود.
وی گفت: با توجه به تکثیر و ازدیاد مرال و ظرفیت مازاد آن و پایین بودن مساحت سایت مذکور پیگیری لازم برای افزایش مساحت سایت تکثیر نیمه طبیعی مرال از اداره کل منابع طبیعی استان در حال پیگیری است.
سایت تکثیر و احیا مرال فندقلو به همت اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل در سال 1388 و با هدف احیای گونه حمایت شده مرال در اراضی جنگلی فندقلو به مساحت 10 هکتار و با رهاسازی 12 راس مرال کار خود را آغاز کرد.
مرال بزرگترین گوزن و بزرگترین گیاه ‌خوار سم دار ایران است. جفت گیری مرال ها از اواسط شهریور شروع شده و تا اواسط مهرماه ادامه می‌‌یابد. دوره بارداری مرال حدود 240 روز است و در هر زایمان یک گوساله متولد می‌‌شود.
نمین در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.