به گزارش خبرنگار ایرنا، زمینه این حادثه در دهه 20 شمسی اتفاق می افتد زمانی که 'نوروز برپوش' تاجر مشگین شهری به قصد داد و ستد به شوروی سابق سفر کرده و با دستور استالین مبنی براخراج یا تبعید اتباع ایران، به منطقه سیبری تبعید می شود وخانواده وی از جمله سه دخترش از آن پس در روستای تبنق شهرستان مشگین شهر همچنان چشم انتظار پدر می مانند.
نوروز پس از سپری شدن دوران محکومیتش در سیبری در شهر گنجه آذربایجان شوروی ساکن شده وپس از ازدواج صاحب دو فرزند پسر ویک دختر می شود.
نوروز و2 فرزند پسرش قبل از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی جان باخته و'لیو دمیلا' تک دختر خانواده را تنها می گذارند.
با استقلال جمهوری آذربایجان وعادی شدن تردد اتباع ایران و آذربایجان در دهه 90 میلادی ، بستگان ایرانی 'نوروز' برای یافتن نام و نشانی از وی تلاش می کنند.
در نهایت نوه نوروز موفق به شناسایی قبر پدر بزرگ خود در شهر گنجه می شود و این امر زمینه پیدا شدن تنها بازمانده خانواده یعنی خانم 'لیود میلا' دانش آموخته رشته جغرافیا از دانشگاه مسکو و دیدار با دو خواهر خود در شهرستان مشگین شهر را فراهم می کند.
لیود دمیلا روز پنجشنبه با سفر به شهرستان مشگین شهر دو خواهر کهنسال خود را در روستای تنبق به آغوش گرفته و در جمع خانواده پدری خود و هم ولایتی های خود آرام گرفت .
لیود میلای 63ساله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سختی و با اشک شوق سخن گفته و خداوند را به خاطر این وصال با خواهران خود پس از سال ها شکر می گوید.
وی گفت : این بیشتر برایم یک رویاست که در این سن و سال خواهران و اقربای خود را در شهرستان مشگین شهر یافته و موفق به دیدار با آنها شده است .
نزدیکان و اهالی روستای تنبق مشگین شهر نیز از دیشب استقبال و پذیرایی گرمی از این بانوی آذری کرده اند.
مشگین شهر در شمال اردبیل و در دامنه کوه سبلان واقع می باشد.
خبرنگار : جواد دهقانی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/7117
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.