رئیس مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل گفت: دولت به جای پرداخت تسهیلات به حوزه اشتغال بهتر است این منابع را به حوزه تولید تزریق کند تا با برنامه‌ریزی زمینه اشتغال و کارآفرینی مناسب فراهم آید.
 

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، محمد حسن‌زاده در سومین نشست اقتصادی اتاق اردبیل (نما) با محوریت اشتغال اظهار کرد: در حوزه طرح اشتغال فراگیر و روستایی که به عنوان یک طرح کارآفرینی در کشور مطرح است و میلیاردها تومان نیز تسهیلات در این حوزه پرداخت می‌شود به نظر می‌رسد هیچ کار کارشناسی و بررسی دقیق در قالب یک طرح پژوهشی در مراکز علمی و دانشگاهی انجام نشده در حالی که در کشورهای اروپائی برای تدوین یک طرح یا اجرای آن سال‌ها تحقیق و بررسی انجام شده و حتی از مردم در رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط مثبت نظرخواهی می‌شود.
 
وی نمونه این دوراندیشی و برنامه‌ریزی دقیق را در قالب طر‌ح‌های پژوهشی و تبدیل شدن آن به قوانین جامع «قانون تجارت الکترونیکی» اعلام و خاطرنشان کرد: قطعا این کار با جمع‌بندی نظرات کارشناسی و طرح دیدگاه‌های مردمی زمینه تصویب قوانینی فراهم می‌آید که 50 سال ضمانت اجرایی پیدا کرده و کمترین نقص و گله‌مندی از اجرای آن را شاهد هستیم.
 
مشاور امور اقتصادی استاندار اردبیل اضافه کرد: در طرح اشتغال فراگیر انتظار بود در کشور چنین دیدگاهی حاکم باشد تا خروجی یک بررسی و تحلیل همه جانبه پرداخت تسهیلات در راستای اشتغال پایدار و تاثیرگذاری باشد که ما نمونه آن را در قالب حمایت از طرح‌های تولیدی به عینه مشاهده می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه قرار نیست همه چیز را خودمان کشف کنیم بلکه می‌توانیم از تجربه موفق سایر کشورها در حوزه اشتغال و کارآفرینی بهره‌مند شویم، تصریح کرد: قطعا در هیچ کشوری نرخ بیکاری به صفر نمی‌رسد بلکه برای رسیدن به نرخ بیکاری طبیعی باید به بهبود فضای کسب و کار و پرداخت وام به حوزه تولید اهتمام کنیم چرا که این تصور غلطی است که ما بخواهیم با پرداخت تسهیلات اشتغال ایجاد کرده و یا به بهبود فضای کسب و کار کمک کنیم.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به هیچ وجه رتبه 152 فضای کسب و کار کشورمان در دنیا برازنده این سرزمین نیست، گفت: ما باید این اصل را در جذب سرمایه‌گذاران و رونق فعالیت آنها مدنظر قرار دهیم که سرمایه‌گذاران هیچ کارخانه و واحد تولیدی را تنها با هدف اشتغال ایجاد نمی‌کنند بلکه هدف آنها رسیدن به یک سود واقعی است و ما تنها با پرداخت تسهیلات یارانه‌دار می‌توانیم یک تولیدکننده را قانع کنیم تا در واحد تولیدی خود در کنار توجه به سود و منفعت به اشتغال نیز اهتمام داشته باشد.
 
حسن‌زاده به برگزاری مرتب نشست‌های ماهانه اقتصادی اتاق با نام نما اشاره کرد و افزود: خوشحال هستیم که خروجی این جلسات در خبرگزاری‌ها سبب شده تا مدیران و مسئولان استان در راس تصمیم‌گیری‌ها به دیدگاه‌ها و ایده‌های مطرح شده در این جلسات بها داده و زمینه یک تحول خوبی را در استان فراهم کنند.
 
وی موضوع سومین جلسه ماهانه اقتصادی اتاق را موضوع اشتغال اعلام و اظهار کرد: اخیرا رئیس جمهور نشستی را با وزرا در باب اهمیت مسایل اقتصادی و اشتغال داشته که خروجی آن در اولویت قرار گرفتن موضوع اشتغال و کارآفرینی در کشور است.
 
رئیس مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با بیان اینکه اردبیل در زمینه نرخ بیکاری از آمار میانگین کشوری وضعیت بالاتری دارد، گفت: در پنج سال اخیر و به طور مداوم سیاست دولت در حوزه اقتصادی مهار تورم و همچنین توجه به رشد اقتصادی با ایجاد اشتغال مولد بوده که به نظر می‌رسد در تحقق این اهداف برخی ابهامات و ایرادات نیز مشاهده می‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه در اهداف کلان اقتصادی سه هدفگذاری شامل رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها و موضوع اشتغال مورد توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما در این نشست سعی داریم از دو دیدگاه کارشناسی و همچنین بعد اجرایی سیاست‌های دولت را در حوزه اشتغال و پیامدهای آن مورد ارزیابی قرار دهیم که قطعا از نظرات مسئول کارگزاری اشتغال استان و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده
می‌کنیم
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.