قادر هنرمند روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: صندوق خرد زنان عشایر در شهرستان های پارس آباد، مشگین شهر، خلخال، بیله سوار و سرعین تشکیل شده و در چهار شهرستان اردبیل، گزمی، نیر و نمین در آینده نزدیک تشکیل و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون 120 نفر از زنان عشایر استان عضو این صندوق هستند و دولت نیز حدود 2 میلیارد ریال به این صندوق کمک کرده است و تلاش می شود سرمایه صندوق خرد زنان عشایر افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه آورده اعضای صندوق نیز تاکنون 180 میلیون ریال است، بیان کرد: با مساعدت و ارائه تسهیلات صندوق برای 200 نفر در استان شغل ایجاد شده است.
هنرمند گفت: صندوق اعتبارات خرد زنان عشایر از جمله تشکل های غیررسمی و مردم‌ نهاد است که هدف از تشکیل این صندوق‌ها، توانمندسازی زنان عشایر از طریق فراهم آوردن زمینه مشارکت گروهی و تجهیز پس‌اندازهای خرد خانوارهای عشایری به منظورایجاد خوداتکائی، بهبود اقتصاد عشایر و اشتغال زایی می‌باشد.
مدیر کل امور عشایر استان اردبیل با بیان اینکه این صندوق ها با هدف تأمین مالی برای حمایت از کسب و کارهای کوچک زنان عشایر و توانمند سازی آنان به منظور افزایش درآمد خانوارهای عشایری تشکیل شده است، افزود: فرش بافی، دامداری، پرورش بوقلمون، پرورش مرغ بومی و خیاطی از جمله بخش های مورد حمایت این صندوق است.
جمعیت عشایر استان اردبیل 66 هزار و 500 نفر و در قالب 12 هزار و 800 خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات سالانه عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی حدود سه هزارمیلیارد ریال است.
خبرنگار: نعمت محسن زاده**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.