سلامت عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در راستای حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی اجرا و با این عملیات از برداشت غیرمجاز آب زیرزمینی سالانه بیش از 0.239مترمکعب از آبخوان دشت اردبیل جلوگیری شد.
عزیزی با اشاره به اینکه برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب زیرزمینی شده و کاهش آب های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فرو چاله، فرونشست زمین، کاهش کیفیت آب را بدنبال داشته اظهار کرد: آب منطقه ای اردبیل از هیچ تلاشی برای صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.
وی افزود: بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی می شود.
از ابتدای اجرای عملیات انسداد چاههای غیرمجاز در سال جاری در استان اردبیل تعداد 37حلقه چاه غیر مجاز مسدود و 23حلقه چاه مجاز دارای اضافه برداشت، تقلیل منصوبات داده شده و در مجموع میزان صرفه جویی در سال جاری 4.3 میلیون متر مکعب است.
در سال های اخیر مسوولان استان اردبیل از تنش بی آبی خبر می دهند که از چند سال پیش استان را تهدید می کند و اگر مدیریت مصرف ، بازیابی و تقویت سفره های زیر زمینی و مهار و ساماندهی روان آب ها صورت نگیرد می تواند به بحرانی جدی تبدیل شود.
هشت شهر از 25 شهر استان هم اکنون با تنش آبی مواجه می باشند، اردبیل، نمین، عنبران، مشگین شهر،لاهرود، گیوی، خلخال و فخرآباد شهرهای گرفتار با تنش آبی هستند و در برخی از آنها در تامین کافی آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد.
تعداد روستاهای دارای مشکل آب در استان نیز رقم قابل توجهی را شامل می شود و برخی آمارها تعداد روستاهایی که آب آنها با تانکر تامین می شود را 70 روستا ذکر می کنند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.