نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هویت اصلی و واقعی آذری‌ها تدین و پایبندی به اعتقادات دینی و عشق به اهل بیت است که به رغم تلاش همه دشمنان این هویت در طول تاریخ مورد صیانت قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، سیدحسن عاملی در مراسم گرامیداشت روز آذری‌های مسلمان در اردبیل اظهار کرد: در 19 ژانویه 1990 میلادی حرکت بی‌نظیر اهالی آذربایجان در نمایش تاریخ و هویت‌شان به خوبی جلوه‌گری کرد تا با این حرکت جلوی بسیاری از تحریف‌ها و حاشیه‌سازی‌ها گرفته شود.
وی با بیان اینکه عده‌ای در طول تاریخ همواره با کینه و عداوت و دشمنی سعی کردند تاریخ مردم آذربایجان را مورد تحریف قرار داده و یا نسبت به پنهان کردن حقیقت تاریخی اقدامی خیانت‌بار را انجام دهند، خاطرنشان کرد: در 19 ژانویه بعد از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی جماعت جمهوری آذربایجان به سمت مرزهای ایران حرکت کردند تا علاقمندی آنها را به وطن تاریخی‌شان شاهد باشیم که با سردادن شعارهای الله اکبر و لااله الاالله سعی کردند تعلق خاطر خود را به دین اسلام و وطن اصلی‌شان ایران اعلام کنند.
نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دشمنان همواره سعی کرده‌اند نسبت به این احساس تعلق آذری‌ها به دین اسلام و وطنشان تحریف‌های تاریخی را انجام دهند، بیان کرد: بعد از گذشتت 170 سال از فشار و سخت‌گیری نظام کمونیستی مردم این منطقه در 19 ژانویه 1990 با اعتقاد راسخ به هویت تاریخی و وطن خود که همان ارادت به دین اسلام و اهل بیت بود در شهرهای مرزی ما حاضر شدند تا به نوعی علاقه و عشق خود را به مکتب اسلام و اهل بیت نشان دهند.
عاملی گفت: در نقطه مقابل نامگذاری این روز به نام روز آذری‌های مسلمان عده‌ای نیز سعی کردند 31 دسامبر را روز همبستگی آذری‌ها اعلام کنند که این افراد با جعل تاریخی وقایع و اتفاقات سعی دارند تا ادعاهایشان را مطرح کرده و پیگیری کنند که ما از آنها می‌خواهیم در یک فضای علمی این ادعاها را به اثبات برسانند.
وی بیان کرد: حقیقت 19 ژانویه متفاوت از آن است که حاکمان زر و زور می‌خواهند امروز با هدف شیطنت و طرح برخی از مسایل آن را در بر هم زدن حاکمیت و تمامیت ملی ما مطرح کنند که به نظر می‌رسد ما باید در باب هویت تاریخی و وطن تاریخی با ذکاوت و هوشیاری مراقب این توطئه‌ها و دفع آنها باشیم.
امام جمعه اردبیل طرح مسایل حاشیه‌ای را در باب اصالت تحریف شده آذربایجان توسط عده‌ای فریب‌خورده در داخل و خارج این کشور یادآور شد و افزود: در باب هویت آذری‌ها باید این مطلب را اعلام کنیم که آذری‌ها هویت‌شان را از غدیر، مبعث و عاشورا دارند و وطن همه آذری‌ها نیز سرزمین مقدس ایران است.
عاملی در ادامه به تحریف‌های سال‌های اخیر در شکستن انسجام آذری‌ها اشاره کرد و گفت: اولین تحریف مربوط به موضوع کشور مستقل آذربایجان بوده که با طرح این ادعا سعی کردند شاه اسماعیل صفوی را بنیانگذار حکومت آذربایجان معرفی کنند در حالی که طرح این موضوع توهمی بیش نبوده و اساسا چنین کشوری وجود خارجی نداشته است.
وی تصریح کرد: هر چند حیدر علی اف این تحریف تاریخی را به زبان آورده اما شوروی‌ها در 60 سال حکومت کمونیستی هرگز حاضر نشدند چنین ادعایی را مبنی بر حکومت مستقل آذربایجانی‌ها مطرح کنند.
امام جمعه اردبیل با بیان اینکه دومین تحریف تاریخی مربوط به وطن تاریخی است که براساس اسناد تاریخی که دست به جعل آن نیز زده‌اند سعی می‌کنند تا وطن تاریخی آذربایجانی‌ها را در قالب یک حاکمیت مستقل منطقه وسیع آذربایجان ایران و آن سوی مرز معرفی کنند، اظهار کرد: در 19 ژانویه مشخص شد که این وطن تاریخی نمی‌تواند جز ایران قلمداد شود.
عاملی سومین تحریف تاریخی را مربوط به زیرسوال بردن اعتقادات ارزشی و دینی آذری‌ها توصیف کرد و گفت: بعد از سه سال از حادثه 1990 که مسئولان آذربایجان به کما رفته بودند با یک شیطنت ادعای خود را مبنی بر جدا بودن دین از سیاست مطرح کردند تا به نوعی اعلام کنند که هویت آذربایجانی‌ها برگرفته از هویت دینی و اعتقادی نبوده بلکه آنها روی وطن مادری و زبانشان حساس هستند.
وی توطئه تزارها و کمونیست‌ها را در سرکوب اعتقادات مذهبی و معنوی در بیش از 170 سال حاکمیت مستبدانه یادآور شد و خاطرنشان کرد: در دوره کمونیست‌ها چندین جریان به راه افتاد به طوری که آنها با کشتن 800 عالم شیعی و 300 هزار شیعه در طول 10 سال سعی کردند تا قتل عام تاریخی علیه تبلیغ اسلام و سرکوب امت اسلامی به راه اندازند.
امام جمعه اردبیل به تحریف تاریخی و غلط‌‌نگاری در کتاب‌های درسی جمهوری آذربایجان به ویژه از دوران حاکمیت صفویان و شاه اسماعیل اشاره کرد و گفت: در این کتاب‌ها نه تنها از روی عمد اهداف حکومت شاه اسماعیل صفوی را در تشکیل حکومت دینی زیر سوال برده‌اند بلکه با تهمت زدن به این شخصیت و نامیدن او به شاه اسماعیل خطایی سعی کردند تا بیان کنند شاه اسماعیل در تشکیل حکومت دینی خطا کرده و نباید ما این خطا را تکرار کنیم.
عاملی با گرامی داشت 19 ژانویه از محققان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه و مراکز تحقیقاتی خواست، تا به صورت منطقی از هویت تاریخی این روز در مقابل مطرح شدن 31 دسامبر به عنوان روز همبستگی آذری‌ها دفاع کرده و بدون اینکه فحش و ناسزایی گفته شود با دلایل منطقی از این حقیقت دفاع کنند.
وی در پایان بیان کرد: پیام این جلسه از کنار قبر شاه اسماعیل به تمام آذری‌ها پیام صلح و دوستی و تفاهم و همدلی است و در کنار آن امیدواریم دلسوزان آذری به تدوین لغتنامه با محوریت لهجه ترک در استان اردبیل کمک کرده و روز به روز به افزایش شان و شکوه این هویت تاریخی کمک کنند.
در این مراسم کلامی زنجانی شعرخوانی کرده و کلیپی از روز تاریخی 19 ژانویه 1990 و هجوم اهالی جمهوری آذربایجان به مرزهای کشورمان در منطقه بیله‌سوار به نمایش گذاشته شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.