مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت و تولید محصولات گلخانه‌ای با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در سه سال اخیر میزان گلخانه‌های استان اردبیل از 39 هکتار به 60 هکتار ارتقا یافته است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، رحیم فرد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اردبیل اظهار کرد: با تولید محصولات گلخانه‌ای ما برای اولین بار امسال موفق به صادرات این محصولات به کشور روسیه شدیم و قطعا در سال‌های آینده با افزایش تولیدات این امر تقویت خواهد شد.
وی تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی، توجه به تولید محصولات صادرات‌محور با تغییر رویکرد در کشت محصولات باارزش افزوده را یادآور شد و خاطرنشان کرد: توسعه کشت چغندر ریشه‌ای، زعفران، پسته، بادام زمینی و ... جزو اولویت‌های استان اردبیل است.
این مسئول با بیان اینکه از 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان اردبیل 70 هزار هکتار به سیستم آبیاری مدرن مجهز شده و در 60 هزار هکتار نیز کار عملیاتی در حال انجام است، تصریح کرد: در شمال استان اردبیل پروژه پایاب سد خدافرین با پیشرفت 50 درصد و با حضور 15 پیمانکار در حال اجراست و امیدواریم ظرف دو سال آینده این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
فرد ادامه داد: هیچ محدودیتی در پرداخت منابع از محل کمک‌های فنی و اعتباری وجود ندارد و ما همچنان از تحول در بخش کشاورزی حمایت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه از محل کمک‌های فنی و اعتباری 7 هزار هکتار آبیاری مدرن همزمانه در حال اجراست، اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی پرداخت تسهیلات یارانه‌دار به صاحبان اراضی خرد و همچنین در قالب تعاونی‌هاست که برای اراضی خرد زیر 10 هکتار هفت میلیون تومان به ازای هر هکتار تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود و برای متقاضیان گروهی و تعاونی بالای 10 هکتار 85 درصد منابع بلاعوض و مابقی نیز به صورت تسهیلات ارزان قیمت قابل پرداخت است.
وی از تهیه کتابچه الگوی کشت در استان با همکاری مرکز تحقیقات و دانشگاه‌های استان خبر داد و بیان کرد: ما در دشت اردبیل در بیش از 650 هکتار ذرت شیرین کاشتیم و در شمال استان نیز کشت بادام زمینی، توزیع 670 هزار اصله نهال پسته و 4 هزار و 500 تن پیازچه زعفران برای افزایش راندمان اراضی حاصلخیز استان بین کشاورزان توزیع شده است.
فرد توسعه کشت پائیزه سیب‌زمینی و تغییر ارقام آن را به همراه کاهش کشت محصولات پر آب‌بر یادآور شد و گفت: تمام تلاش سازمان جهاد کشاورزی با همکاری آب منطقه‌ای بر این است تا از اجرای طرح آبیاری مدرن حمایت شده و کشت محصولات جایگزین برای سیب‌زمینی و هندوانه مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.