کریم حاجی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از اماکن تاریخی استان بازدید می کنند و برای افزایش شمار گردشگران ساماندهی و بازسازی آثار تاریخی در دستور کار است.
وی از انجام مطالعات باستان شناسی پهنه های جغرافیایی استان خبر داد و گفت: از جمله آن مطالعات روستای قزل قیه بعنوان مجموعه باستانی مربوط به دوره اشکانی است که مطالعه آن رو به اتمام است.
حاجی زاده بااشاره به انجام مطالعات در دو منطقه یل سویی و سد عمارت افزود: این مطالعات با رویکرد بررسی باستان شناسی در این مناطق انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت ملی 11 اثر منقول فرهنگی و تاریخی این استان خبر داد و گفت: این آثار در کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بررسی شده و با ثبت ملی آن موافقت شد.
او افزود: این آثار شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی الدین اردبیلی ، صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل صفوی معروف به ختایی ، کاسه زرین فام و کاسه چینی آبی و سفید است.
به گفته وی ، طاس مسی قلم زنی شده ، کاسه آبی و سفید ، شمعدان بشقابی، گلدان یکرنگ فیروزه ای 1، گلدان یکرنگ فیروزه ای 2 ، پیاله و سرپوش سفالی ، قدح سفالی آقکند و کاسه یکرنگ فیروزه ای نیز دیگر اشیای ثبت شده در فهرست آثار ملی می باشد.
تاکنون 870 اثر تاریخی استان اردبیل در فهرست آثار ملی قرار گرفته است ،مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله مهم ترین بناهای تاریخی این استان می باشد که به ثبت یونسکو درآمده است.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.