یوسف خدادادی روز دوشنبه در جلسه پیش بینی و پیشگیری از بافت ناکارآمد و سکونت گاههای غیر رسمی اردبیل
افزود: در صورت ادامه این روند مهاجرتی این روستاها کاملا تخلیه خواهند شد و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.
وی گفت: با اقدامات و پیگیری های دستگاهها و نهادهای متولی خوشبختانه حدود 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال زایی پایدار اختصاص یافته که با اولویت 211 روستای در معرض مهاجرت و ایجاد اشتغال پایدار در این روستاهای استان جذب خواهد شد.
او افزود: در صورت اختصاص این اعتبار و اجرای راهکارهای عملی می توان حدود 20 هزار اشتغال پایدار در این روستاها داشته باشیم تا تولید و اشتغال در آنها افزایش یابد.
او اظهار کرد: بحث حاشیه نشینی و گسترش بافت های ناکارآمد در اطراف شهرها به صورت غیر قانونی و غیر استاندارد موجب می شود تا آثار و تبعات منفی مختلفی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی پدید آید و حدود 80 درصد جرایم در حاشیه شهرها اتفاق می افتد.
به گزارش ایرنا از دادگستری اردبیل ، وی یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با حاشیه نشینی را توجه به مبداء مهاجرت دانست و اظهار کرد: اگر روستاها از نظر رفاهی و بهداشتی و بویژه از نظر منابع آبی و اشتغال پایدار تامین شوند شاهد کاهش مهاجرت از روستاها خواهیم بود.
وی افزود: دومین عامل انجام دقیق دستگاهها و نهادهای دولتی متولی امر به ویژه شهرداری ها به وظایف ذاتی و قانونی خود در پیشگیری از بافت های ناکارمد شهری و حاشیه نشینی است که باید با نظارت صحیح و دقیق بر مقابله با این معضل اهتمام ویژه ای داشت.
اردبیل که به خاطر پیشینیه غنی مذهبی و تاریخی از گذشته های دور به دارالارشاد ، دارالایمان ، دارالامان و دارالعرفان شهرت یافته بیش از نیم میلیون نفر جمعیت را در 6 هزار و 500 هکتار مساحت جای داده است.
با تبدیل این شهر به مرکز یک استان مستقل از سال 1372 و به موازات آن گسترش بی رویه وسعت و جمعیت شهر به خاطر افزایش مهاجرت از شهرهای تابعه و ازسوی دیگر کمبود و در مواردی نبود بعضی امکانات و زیرساخت های مورد نیاز کلانشهرها و نیز بیکاری درصد قابل توجهی از ساکنان این شهر به خاطر کمبود کارخانه ها و مراکز و موسسه های بزرگ به تدریج شاهد بروز ناهنجاری ها و مشکل های شهری در این منطقه شده ایم.
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزار و 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یک هزار و 555 روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
خبرنگار و انتشار دهنده: گیتی طالبی
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.