علیرضا دباغ عبداللهی روز شنبه با اشاره به اینکه تمرکز روی یک رشته خاص صنایع دستی به تنهایی مفید نیست افزود: در کنار حمایت از رشته‌ های بومی و سنتی استان به احیای تک‌ رشته ‌های صنایع دستی نیز توجه می شود.
او گفت: هم اکنون بیشتر فعالان صنایع دستی استان در رشته بافته ‌های داری فعالیت می ‌کنند و تعدادی از رشته‌ ها نیز در حال حاضر گردش مالی و بازار مناسبی دارند که با پرهیز از روی آوردن به تک ‌رشته ‌های صنایع دستی برای فراهم کردن بستر فروش و فضای تجاری آنها تلاش می شود.
وی اظهار کرد: امسال 300 کارگاه صنایع دستی در این استان به صورت گزینشی مورد ارزیابی قرار گرفته تا نقاط ضعف و قوت آنها در تدوین استانداردها و درجه ‌بندی کارگاه ‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
وی همچنین گفت: در سال‌ های اخیر رشته قلم‌ زنی در این استان احیا شده طوری که این رشته صنایع دستی سال قبل نشان ملی مرغوبیت گرفت و 300 نفر در این رشته هم اکنون در حال فعالیت هستنند و بازار فروش مناسبی را نیز در دست دارد.
به گزارش ایرنا از میراث فرهنگی اردبیل ، وی افزود: در رشته مینای نقاشی روی فلز ، تراش سنگ‌ های قیمتی و نیمه ‌قیمتی ، ملیله نقره ، منبت و معرق چوب ، مس و ورشو ظرفیت‌ های خوبی داریم و در کنار صیانت و گسترش رشته‌ های بومی و حفظ اصالت آنها تلاش می کنیم به گستردگی رشته‌ های صنایع دستی نیز توجهی جدی داشته باشیم.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.