فرماندار اردبیل گفت: باید بازتعریفی جدید از حقابه‌های اردبیل انجام شود تا کسری 700 میلیون مترکعبی آب در دشت اردبیل جبران شود. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، جواد زنجانی در جلسه شورای حفاظت منابع آب اردبیل اظهار کرد: ما در دشت اردبیل با مشکل جدی افت شدید آب‌های سطحی و زیرزمینی روبرو هستیم که این شرایط وضعیت نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است. 
وی به تراز منفی 700 میلیون مترمکعبی آب در دشت اردبیل اشاره و خاطرنشان کرد: در یک برنامه اجرایی 20 ساله می‌توان از شدت این وضعیت نگران‌کننده کاسته و دشت اردبیل را به وضعیت تعادل رساند. 
فرماندار اردبیل عملی شدن راهکارهای اجرایی را با اولویت تامین منابع آب شرب، بخش صنعت و کشاورزی یادآور شد و افزود: ما به یک نگاه ملی و همت دسته‌جمعی نیاز داریم تا از دولت و مجلس گرفته تا مدیران محلی پای کار بیایند تا مشکلات و موانع به سرعت برطرف شود. 
زنجانی ضرورت ارتقای کمی و کیفی آب شرب اردبیل را به عنوان یک دغدغه جدی در دورنمای جمعیت 850 هزار نفری اردبیل یادآور شد و بیان کرد: ما در این برنامه زمان‌بندی به کار اجرایی موثر نیازمندیم. 
وی وضعیت آب دشت اردبیل را نگران‌کننده خواند و اضافه کرد: با تلاش دولت تدبیر و امید و شکل‌گیری شورای حفاظت آب به صورت ملی و استانی سعی بر این است تا به شکل واقع‌بینانه مشکلات احصاء و زمینه رفع این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به تدریج فراهم آید. 
رئیس شورای حفاظت منابع آب شهرستان اردبیل به تداوم خشکسالی و بارش‌های کم در دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: باید با اولویت‌بندی و تعیین استراتژی نیازسنجی دقیق با بازخوانی واقع‌بینانه از نیاز آبی انجام شود تا در یک سیاستگذاری جدید بتوان دغدغه آب شرب و حتی بخش صنعت را برطرف کرد. 
زنجانی تعریف دقیق از نیاز صنعت را به منابع آب یادآور شد و اظهار داشت: برای ما تامین آب شرب مردم اولویت جدی است و شرکت آب منطقه‌ای باید بازتعریفی دقیق از حقابه‌های استانی و منطقه‌ای را در انتقال آب از حوزه‌های آبریز داشته باشند. وی انسداد چاه‌های غیرمجاز، اصلاح شیوه آبیاری مدرن، اصلاح الگوی کشت و همچنین برنامه‌ریزی دقیق برای انتقال آب از حوزه‌های آبریز را راهکار عملیاتی برای جبران کمبود منابع آّب در دشت اردبیل توصیف کرد
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.