به گزارش ایرنا ، شفیع شفیعی روز جمعه در نشست معرفی و نقد 6 کتاب برنده جایزه نوبل ادبیات به مناسبت هفته کتابخوانی افزود: جامعه ای که رمان و شعر نخواند و تئاتر و فیلم تماشا نکند، توانایی گفت و گو را نخواهد داشت.
او با بیان اینکه خشونت در استان اردبیل در 20 سال اخیر روند کاهشی نداشته، گفت: تنها راه حل کاهش خشونت، ترویج فرهنگ مطالعه و خردورزی است لذا کمترین انتظار ما این است که 10 درصد جمعیت این استان کتابخوان باشند.
وی همچنین با اشاره به اینکه کتاب راه رسیدن به دانایی است، افزود: تا زمانی که که دانایی و فهم مشترک اتفاق نیفتاده مشکلات بر جامعه چیره خواهد شد. هر قدر فعالیت های فرهنگی در اردبیل بیشتر باشد، افراد بیشتری به سمت کتاب و کتابخوانی سوق می یابند.
وی ایجاد فضای ذهنی و آرامش در جامعه را بستر لازم برای مطالعه دانست و گفت: در بسیاری از مواقع افراد به کتابخوانی علاقه دارند اما به خاطر انباشته شدن دغدغه های زندگی نمی توانند روی مطالعه تمرکز کنند.
شفیعی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید کتاب دوست باشند و فرهنگ مطالعه را در فرزندان بپرورانند، افزود: نباید به امید نظام آموزشی از تربیت فرزندان خود غافل شویم. نظام آموزشی ما، کتاب خواندن را در دانش آموزان نهادینه نمی کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما در آموزش، کنکور محور عمل می کند، اظهار کرد: در نظام آموزشی کنکور محور، دانش آموزان مهارت های اجتماعی و مهارت زندگی کردن را نمی آموزند چرا که فرصتی برای مطالعه خارج از کتاب های درسی برای دانش آموزان نمی ماند.
رمان 'جنگ آخر الزمان' از ماریو بارگاس یوسا توسط مسعود شهبازی معرفی شد. به گفته شهبازی، نوشتن این کتاب که یک رمان تاریخی محسوب می شود و اکثر شخصیت های آن، واقعی هستند، بیش از 5 سال طول کشیده است. رمان 'جنگ آخر الزمان' به بخشی از تاریخ برزیل اشاره دارد.
حسین فیضی نیز در معرفی رمان 'ترجیع گرسنگی' نوشته ژان ماری گوستاو لو کلوزیو اظهار داشت: فرانسه موطن اصلی رمان در جهان است. پس از جنگ جهانی دوم، نویسندگان به تولید آثار با محتوای تلخ روی آوردند. بنابراین با تلخ شدن ادبیات فرانسه، رمان «ترجیع گرسنگی» نیز از این ویژگی دور نماند به طوری که این رمان شبیه مرثیه بر علیه جنگ یا مرثیه ای برای مرگ پاریس است. با وجود این، باور نویسنده به عشق و ایمان بسیار جزئی دیده می شود.
مریم مالک پور نیز در معرفی رمان 'صد سال تنهایی' اثر گابریل گارسیا مارکز گفت: این رمان به سبک سورئال جادویی نوشته شده است که اگر جادو را از آن بگیریم، جذابیت خود را از دست می دهد. 'صد سال تنهایی' روایت تنهایی و انزوای مردم آمریکا است. احساس لجوجانه مارکز بر نقض قوانین و جدال سنت با مدرنیته در این کتاب ملموس است
همچنین مژگان نظری با معرفی 'مو قرمز' نوشته اُرهان پاموک، توضیحاتی در مورد نویسنده داد و گفت: رمان های پاموک به 56 زبان دنیا ترجمه شده اند که پیش از دریافت جایزه نوبل هم گستردگی جغرافیایی یافته بود. پاموک به سبک پست مدرن می نویسد و در آثار او مضامین فرهنگ، هنر، تاریخ و انسانیت به چشم می خورد. مو قرمز تازه ترین رمان ارهان پاموک است که در ایران نیز با استقبال خوبی روبرو شده است.
پنجمین رمان با عنوان 'هرگز ترکم مکن' اثر کازوئو ایشی گورو توسط نور الله جعفری معرفی شد. ایشی گورو که یک ماه پیش نوبل ادبی 2017 را دریافت کرد، در این رمان درباره زندگی می گوید اینکه زندگی آدمیان با پیر شدن و مرگ به پایان می رسد، چیزی که می دانیم و باید آن را بپذیریم. اما به زعم کتی و تومی شاید هنر و عشق آن را به تعویق بیندازد و حتی جاودانه کند. این کتاب توسط انتشارات ققنوس به چاپ چهارم رسیده است.
در پایان کتاب شعر 'آدمها روی پل' از ویسواوا شیمبورسکا توسط وحید محمدی معرفی شد. خانم ویسواوا شیمبورسکا شاعر و مترجم لهستانی، جز 14 زن جهان است که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.
خشونت به عنوان یک عامل ناپسند در رفتارهای اجتماعی هرسال به طور میانگین 80 هزار نفر در استان اردبیل را به دادگستری می کشاند.
این تعداد افراد دراثر رفتارها و برخوردهای نادرست و خشونت آمیز در مناسباتشان با دیگران در مکان های مختلف از اعضای خانواده گرفته تا فضاهای کسب و کار و آموزشگاه ها و نظایر آن کارشان به نزاع و درگیری های انفرادی و یا گروهی کشیده می شود.
هر سال به طور میانگین 25 هزار پرونده قضایی که ریشه در خشونت دارد در دادگستری استان اردبیل تشکیل می شود.
بر اساس آمارها ، در سال های اخیر سن خشونت در استان اردبیل کاهش یافته و برخورد با مرتکبین جرایم خشن در استان شدت یافته اما وضعیت در این زمینه هنوز مطلوب نیست و بدلیل نبود اهرم های لازم موفقیت لازم در پیشگیری از وقوع جرم که بیشتر آن ناشی از فقر ، بیکاری و اعتیاد است، بدست نیامده است.
پیش تر دادستان اردبیل به خبرنگار ایرنا گفته که بسیاری از جرایم و مشکلات خانوادگی و طلاق ها ، اعتیاد ، قاچاق مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی ریشه در فقر و بیکاری دارند و هر چه اشتغال و اقتصاد رونق بیشتری بگیرد، کمتر شاهد این ناهنجاری ها در استان خواهیم بود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.