به گزار ش خبرنگار ایرنا ، آیت الله سیدحسن عاملی ، عصر سه شنبه در مراسم اختتامیه هفتمین کنگره شعر عاشورایی افزود: غلو شاعر به هر صورت که باشد نه تنها شعر را خراب می کند بلکه ارزش قیام امام حسین (ع) را خدشه دار می سازد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم جهان و به خصوص مسلمانان ، دلداده افکار متعالی و آرمانهای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند اظهار کرد : بیان عزت سرور آزادگان باید در اشعار یک شاعر آیینی واقعی موج بزند.
وی ادامه داد : شعر به عنوان یک رسانه بزرگ تاثیرگذاری زیادی در میان مردم جامعه دارد و آن دگرگونی که به واسطه شنیدن و یا خواندن چند بیت شعر در انسان ایجاد می شود شاید به واسطه کارهای دیگر امکان نداشته باشد و به همین خاطر یک شعر خوب و به خصوص شعرهای مربوط به ادبیات عاشورایی باید در اصلاح رفتارهای اجتماعی نیز حضوری فعال داشته باشد.
امام جمعه اردبیل گفت : کار شاعرانی که در زمینه اشعار آیینی و به خصوص در به تصویر کشیدن وقایع عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) فعالیت دارند بسیار سخت است چراکه آنان نشانه های ثروت معنوی ارزشمند ؛ انسان هایی معصوم و مظاهر پروردگار احدیت هستند.
آیت الله عاملی افزود: دشمنان اسلام به این ثروت و گنجینه معنوی حساسیت خاص دارند و برای ضربه زدن به آن ، اندکی با مسلمانان همراه می شوند و در فرصت های مناسب مطالبی را به داخل اشعار و نوشته ها وارد می کنند که از این طریق بتوانند به آبروی همه مسلمانان و اهل بیت و امام
حسین (ع) لطمه اساسی بزنند.
او با بیان اینکه دنیای کنونی به افکار و اهداف قیام امام حسین (ع) نیاز اساسی دارد ادامه داد : بزرگترین هدف سومین امام شیعیان اصلاح رهبریت بود چراکه اگر جای رهبریت صالح را رهبریت فاسد بگیرد بطور یقین اخلاق ؛ ادب و فضای سالم تربیتی از بین می رود.
وی تاکید کرد : این وظیفه شاعران عاشورایی و مداحان اهل بیت (ع) است که با سرودن اشعاری وزین و تاثیرگذار افکار و اهداف اصلی قیام سالار شهیدان را به مردم جهان بیان نمایند.
وی افزود : افتخار می کنیم که شاعران و مداحان اردبیلی با سرودن اشعار وزین و تاثیرگذار درباره اهل بیت و به خصوص حماسه سرور آزادگان در کربلا و یاران باوفایش نام این شهر را در ایران اسلامی و حتی در میان مسلمانان سایر کشورهای جهان بر سر زبانها آورده اند.
او برپایی اینگونه مراسم ها را به شکل تخصصی تر و فنی تر برای تربیت و پرورش شاعران عاشورایی و مداحان اهل بیت (ع) متعهد ، با اخلاص و تاثیرگذار مفید دانست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در این مراسم با بیان اینکه هدف از برگزاری کنگره شعر عاشورایی ترویج ادبیات عاشورایی و شناسایی افراد فعال در این ارتباط می باشد گفت : این کنگره در پنج محور اشعار کلاسیک ، مرثیه ، کودک و نوجوان ، آزاد و مناجات برگزار گردید.
حجت الاسلام مهدی ستوده افزود : 762 اثر از استان‌های زنجان ؛ آذربایجان غربی ؛ اردبیل و آذربایجان شرقی به دبیرخانه هفتمین کنگره شعر عاشورایی رسیده بود که از میان آنها 672 فقره به مرحله داوری راه یافت و در هر محور سه اثر برتر انتخاب گردیدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برپا گردید با اهدای لوح سپاس و جوایزی از نفرهای برتر هفتمین کنگره شعر عاشواریی استان اردبیل تقدیر شد.
رونمایی از کتاب صفای عشق اثر شاعر پیش کسوت عاشواریی اردبیل محمد تقائی و شعرخوانی و مداحی از بخش های جنبی این مراسم بود.
ساکنان اردبیل پیشینه تاریخی درخشانی در زمینه عشق و ارادت به اهل بیت (ع) و به خصوص سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارند و شاعران عاشورایی فراوانی از این دیار برخاستنه و آثار ارزشمندی از خود در ارتباط با ادبیات مرثیه ای به یادگار گذاشته اند.
6019/6016
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.