نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه استان اردبیل در اجرای سامانه هوشمند آبیاری نوین رتبه 27 کشور را دارد
.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، رضا کریمی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت کشاورزی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی دراتاق بازرگانی اظهار کرد: الویت اصلی کشور توجه به بخش آب خاک و محیط زیست است که در مجلس نیز هم در برنامه ششم توسعه و هم بودجه سالانه سعی داریم به این بخش توجه ویژه داشته باشیم.
وی به تدوین برنامه ششم توسعه در مجلس دهم با یک سال تاخیر و با همکاری و مشارکت اعضای کمیسیون های مختلف به ویژه اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما در این برنامه سعی کردیم با در نظر گرفتن تنگناها و مشکلات بخش کشاورزی برای حل این مشکلات و تسهیل امور کشاورزی در کشور اقدام کنیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه قرار است ضریب خوداتکایی بخش کشاورزی به 95 درصد برسد که انتظار می رود با توزیع عادلانه اعتبارات و همچنین تخصیص منابع آب و خاک بتوانیم تا آخر برنامه ششم به این ضریب دست یابیم.
کریمی خاطرنشان کرد: افزایش مکانیزاسیون در این بخش و همچنین توسعه باغات در بیش از 500 هکتار از اراضی شیب دار کشور و توجه جدی به امور تحقیقات و ترویج و تقویت شرکت های دانش بنیان در این حوزه از رویکردهای برنامه ششم است که کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به جد این موضوعات و مسایل را دنبال می کند.
وی با بیان اینکه برخلاف برنامه ششم توسعه نباید هدفگذاری و برنامه ریزی هایی در راستای کاهش این ضرایب و وضعیت موجود به وجود آید، تصریح کرد: ما امیدواریم با تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده این بخش برای فعالان کشاورزی و هم تقویت اقتصاد مناسب روستاییان با خروج آنها از اقتصاد معیشتی در سایه توانمندسازی بخش کشاورزی فراهم آید.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای استان اردبیل 60 میلیارد تومان اعتبار برای تقویت بخش کشاورزی امسال پیش بینی شده که امیدواریم زمینه تخصیص کامل این منابع اعتباری و توسعه سامانه های نوین آبیاری و تقویت بخش آب و خاک به خوبی فراهم آید.
کریمی اضافه کرد: هر ساله 500 هکتار از اراضی در کشور باید در قالب شبکه های فرعی و زهکشی اجرایی شود تا در آخر برنامه ششم توسعه بتوانیم به عدد دو میلیون و 600 هکتار دست پیدا کنیم.

وی توجه جدی به نوسازی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین احداث انبارها و سردخانه های استاندارد را یادآور شد و بیان کرد: در برناممه ششم توسعه صندوق توسعه ملی را مکلف کردیم تا 10 درصد اعتبارات ورودی خود را به بخش کشاورزی و تقویت سرمایه گذاران در این حوزه اختصاص دهد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه در کنار حمایت از صندوق های توسعه بخش کشاورزی پرداخت تسهیلات و ارتقای حمایت از فعالان این بخش مورد توجه جدی است، گفت: درخواست می کنیم در قالب برش استانی مسئولان استانی و کشوری زمینه توجه جدی در حمایت قاطع از فعالان این بخش را به صورت عملی فراهم کنند.
کریمی به ضعیف بودن اقتصاد معیشتی کشاورزی در مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: ما باید سودآوری اقتصادی را در این بخش مورد حمایت و توجه جدی قرار دهیم و قطعا اختصاص منابع اقتصادی مناسب و سرمایه گذاری های کلان در این زمینه می تواند به افزایش سرانه تولید ناخالص فعالان این بخش کمک کند.
وی همچنین به رتبه 27 استان اردبیل در قالب سامانه هوشمند آبیاری نوین اشاره و خاطرنشان کرد: به هیچ وجه این جایگاه برای ما قابل قبول نیست.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.