به رغم فصل برداشت سیب در مشگین شهر چند روزی است که این محصول با قیمت نازل توسط باغداران عرضه می شود در حالی که از باغ تا بازار قیمت از زمین تا آسمان فرق دارد.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، باغدارات گله مند مشگین شهری که در این ایام هم از بابت بارش های اخیر و سیل جاری شده و هم به دلیل دلال بازاری محصولات سردرختی دچار خسارت شده اند چشم انتظار سر و سامان یافتن این وضعیت نگران کننده هستند که نبود صنایع تبدیلی مناسب و کافی در شهرستان و سطح استان موجی از نگرانی و ناامیدی را در تولید کنندگان سیب قرمز مشگین شهر به همراه داشته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر با بیان اینکه به طور متوسط از هر هکتار باغات سیب 25 تا 30 تن سیب آن هم از نوع مرغوب برداشت می شود، اظهار کرد: یکی از باغداران مشگین شهر به جای برداشت 25 تن از هر هکتار با مراقبت و ابتکار خود توانسته است از هر هکتار 170 تن سیب مرغوب برداشت کند.
احمد شهریار مشگین شهر را قطب تولید محصولات سردرختی در استان اعلام کرد و گفت: 14 هزار و 700 هکتار باغ میوه مثمر در مشگین شهر اعم از سیب، انگور، شلیل، هلو و گلابی وجود دارد که 300 هزار تن انواع محصولات سردرختی از آنها برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
وی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته به دلیل سیل و بارش تند باران به برخی از باغات خسارت وارد شده است، تصریح کرد: ما با ارزیابی خسارت وارد شده سعی می کنیم تا بتوانیم بخشی از صدمات وارد شده به باغداران را جبران کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر ضرورت توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را در این شهرستان یادآور شد و خاطرنشان کرد: آنچه که در این زمینه باید مورد توجه و مراقبت قرار دهیم در کنار نوسازی باغات کشاورزان را نسبت به بیمه محصولات و همچنین جایگزینی باغات بادوام در برابر سرما و تنش های جوی مقاوم سازیم.
اما به رغم تلاش مدیران جهاد کشاورزی در همراهی تولید محصول باکیفیت در مشگین شهر باغداران در بازاریابی محصولات خود با مشکلات عدیده ای روبرو هستند به طوری که نابسامانی در این بازار زمینه دلسردی آنها را از تولید در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به وجود آورده است.
یکی از باغداران مشگین شهری با ابراز گلایه از عدم نظارت بر فروش محصولات سردرختی باغداران به خریداران اظهار کرد: دلال بازی در این عرصه سبب شده است تا بیشترین سود به جیب آنها برود.

اسمعیل اوغلی بیان کرد: دلالان به قیمت نازل و بسیار پائین و حتی کمتر از 500 تومان سیب را از ما خریداری می کنند در حالی که با سه چهار برابر سود و حتی بیشتر آن را در بازار عرضه می کنند.
وی افزود: عدم حمایت از تولید کننده و باغدار سبب شده تا بسیاری از همکاران ما کشت و زرع در سایر بخش ها را به باغداری ترجیح دهند به طوری که بسیاری از باغداران حتی رغببتی به برداشت محصول پربار خود از باغات ندارند.
سلامت دیگر باغدار مشگین شهری به تبعیض به وجود آمده در قیمت محصولات سردرختی در باغات با بازار عرضه اشاره کرد و گفت: به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت ما مجبور هستیم تا محصول خود را به قیمت بسیار پائین که حتی کفاف هزینه های ما را نمی کند به فروش برسانیم که این بزرگترین ضربه را به باغدار می زند.
وی اظهار کرد: بیشترین سود از این محل نصیب دلالانی می شود که واسطه خرید محصول از باغداران و فروش آن به مردم هستند و این نهایت ظلم است که دسترنج کشاورز را دلال به جیب بزند.

این باغدار خاطرنشان کرد: حتی محصولات ما را به دلیل نبود سردخانه ها و صنایع تبدیلی برای نگهداری و ذخیره سازی شب عید خریداری نمی کنند و واقعا مانده ایم که در این اوضاع و احوال به این همه هزینه تولید چه کنیم تا درآمدمان کفاف هزینه ها را بکند.
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، باغداران منطقه که در بین محصولات سردرختی مشگین شهر بیش از همه سیب قرمز تولید می کنند از اینکه محصولشان روی دستشان مانده به چد گله مند مسئولان امر هستند و در این وانفسای بازار و جولان دلالان به نظر می رسد باید مسئولان امر تدبیری بیندیشند تا حداقل محصول سیب باغداران به قیمت مناسب خریداری و ذخیره سازی در استان اردبیل و سایر استان ها برای تامین نیاز بازار در نیمه دوم سال و شب عید به خوبی فراهم آید تا تولیدکنندگان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از بابت تولید و آستین بالا زدن برای توان افزایی در این عرصه دچار خسران و پشیمانی نشوند.
وضعیت بغرنج باغداران منطقه به حدی است که با خبر شدیم در روزهای اخیر یکی از باغداران اردبیلی نیز در نشان دادن اعتراض خود به وضعیت نابسامان فروش و عرضه سیب درختی خود اقدام به قطع و بریدن درختان باغ چند هکتاری سیب کرده تا با این حرکت نارضایتی خود را به گوش همه برساند که این رفتار باغدار اردبیلی خود جای تامل و درنگ دارد.
این شرایط در حالی برای باغداران مشگین شهری در طول سال تکرار می شود که به دلیل بی تدبیری مسئولان و تنظیم کنندگان بازار عرضه همه ساله در فصل برداشت محصولات سردرختی با یک نابسامانی در عرضه و تقاضا روبرو هستیم که دود آن به چشم تولیدکنندگان می رود به طوری که باغداران همیشه به رغم تولید با کیفیت و مرغوب با ضرر و زیانی روبرو می شوند که نشان می دهد امر تولید در بخش کشاورزی در استان اردبیل با ضعف ها و کاستی هایی در مدیریت عرضه و تقاضا روبروست که با رفع آن و برنامه ریزی درست می توان این شرایط را به نفع باغداران و تولید کنندگان تغییر داد که در این مسیر ضروری است با واقع بینی و شناخت ظرفیت های منطقه مشگین شهر به عنوان قطب تولید محصولات سردرختی در این باب عقلانی حرکت کرد.
گزارش: عادله جوادزاده
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.