مدیر کل امور عشایری استان اردبیل گفت: از آغاز فصل کوچ تاکنون 80 درصد عملیات کوچ عشایر دامنه های سبلان و باغرو انجام شده و مابقی این کا نیز به سرعت در حال انجام است.
 
قادر هنرمند در گفتگو با ایسنا منطقه اردبیل، در گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: با توجه به بارش های اخیر در مناطق عشایری و وارد آمدن خسارت به عشایر کوچرو امور عشایری با بکارگیری 5 اکیپ تلاش کرد تا به کمک عشایر کوچرو شتافته و زمینه تسهیل امور کوچ آنها را فراهم کند.
 
وی با بیان اینکه تا چند روز آینده عملیات انتقال عشایر از مناطق ییلاقی به قشلاقات مغان به سرانجام می‌رسد، خاطرنشان کرد: خسارت وارد شده به عشایر در بارش ها وقوع سیلاب‌های اخیر در حال ارزیابی نهایی است و سعی بر این است تا به عشایر خسارت دیده در حوزه دام و اسباب و لوازم زندگی کمک شده و بخشی از خسارت تامین شود.
 
مدیر کل امور عشایری استان اردبیل در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه جامعه عشایری استان بیش از 40 درصد مواد پروتئینی و نیاز فرآورده های خام دامی استان را تامین می کنند، تصریح کرد: بعد از پایان کوچ پائیزه و اسکان عشایر در قشلاقات سعی می شود در نیمه دوم سال خدمات رفاهی و آسایشی برای جمعیت عشایر ساکن در قشلاقات مختلف ارائه شود تا آنها بتوانند همچنان در سنگر تولید موفق عمل کنند.
 
هنرمند اضافه کرد: جمعیت عشایر استان ۱۵ هزار خانوار با ۸۰ هزار نفر است که 6 درصد جمعیت استان و 5.6 درصد از جمعیت عشایر کل کشور را شامل می ‌شود.
 
وی افزود: عشایر استان از ۴۳ طایفه، و ۲۴۷ تیره تشکیل شده که در شهرستان ‌های بیله سوار، پارس‌ آباد، گرمی، مشگین شهر و خلخال سکونت دارند.
 
مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تأکید کرد: پوشش بیمه ۱۰۰ درصدی جامعه عشایر مورد تأکید است و در وضعیت فعلی ۷۰ درصد جامعه عشایر به لحاظ انسانی از پوشش بیمه برخوردار هستند.
 
هنرمند با تأکید به اینکه برخی از عشایر تحت پوشش بیمه عمر قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: در بخش احشام عشایر نیز پوشش بیمه به ۶۰ درصد افزایش یافته است.
 
وی افزود: پوشش ۶۰ درصدی بیمه دام عشایر در وضعیتی حاصل شده که تکلیف پوشش بیمه برای استان ۴۰ درصد بود و در پوشش بیمه عشایر وضعیت مطلوبی داریم.
 
مدیرکل امور عشایر استان تعداد دام در اختیار جامعه عشایری را یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس عنوان و تصریح کرد: عشایر استان ۳۰ درصد محصولات پروتئینی و لبنی مورد نیاز را تولید می‌ کنند.
 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.