مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با اتمام بخش عمده عملیات مرمت و بازسازی، حمام تاریخی پیرزرگر در اردبیل آماده واگذاری به بخش خصوصی است. 
به گزارش  ایسنا منطقه اردبیل، کریم حاجی زاده در جلسه بررسی آخرین وضعیت مرمت و بازسازی حمام دوره قاجار پیرزرگر تصریح کرد: این حمام در مرکز شهر و در محله پیرزگر واقع شده و متعلق به دوره قاجار است. 
وی با بیان اینکه عرصه بنای حمام هزار و 155 متر مربع و قسمت اعیانی بر جامانده 746متر مربع است، اضافه کرد: این حمام در سال 82 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده و در حال حاضر تحت مالکیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.   مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اذعان به اینکه در سال 1374 گنبد سربینه زنانه به صورت کامل تخریب شده بود، ادامه داد: از آن مقطع زمانی میراث فرهنگی به مرمت این اثر تاکید داشت و در نهایت از سال 1385 عملیات مرمت آغاز شد و تاکنون مرمت اکثر دیوارها، سقف ها، پی‌ها، طاق ها و قوس ها انجام شده است. 
حاجی زاده با اشاره به هزینه کرد 445میلیون تومانی سال‌های گذشته برای مرمت و بازسازی این اثر از محل اعتبارات ملی و استانی ادامه داد: در سال جاری نیز با اختصاص 215 میلیون تومان اعتبار،  نماسازی ضلع شمال شرقی، شرق و جنوب شرقی مشرف به معبر و همچنین تکمیل آجر فرش پشت بام و گنبدها، تکمیل پوشش کف کانال ها با دال بتنی و تعمیر دیوارها و نیز خاک برداری و پی گردی ضلع جنوبی بنا به اتمام رسید. 
وی یادآور شد: بر اساس پی گردی‌های اخیر که قسمت‌های به جا مانده از انتهای بخش‌های زنانه و مردانه به مساحت تقریبی 128 متر مربع در آن مشخص شده بود، طراحی و مطالعه تکمیلی کل مجموعه توسط مشاور طرح انجام گرفت. 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: در وضعیت فعلی حمام پیرزرگر آماده واگذاری از طریق صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی است و با وجود اینکه پیش از این مزایده برگزار شده اما استقبالی از سوی بخش خصوصی نداشتیم.   برای راه اندازی مجدد حمام پیرزرگر 1300میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.  ابراهیم شکری، مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان، افزود: پیش بینی شده برای راه اندازی مجدد حمام یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.   وی تاکید کرد: حمام پیرزرگر در کاربری اصلی خود مجددا راه اندازی می شود اما در صورتی که بخش خصوصی پیشنهادی برای تغییر کاربری ارائه دهد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.