به گزارش ایرنا ، روز تاسوعا صحنه های بی نظیری از وفاداری و عشق بی پایان مردم اردبیل به امام حسین (ع) و اهل بیت او خلق می شود و باتوجه به اینکه این روز به قمر منیر بنی هاشم ابالفضل العباس (ع) مختص است بیشترین نوحه ها و اشک ها برای این برادر باوفای امام حسین (ع) است.
مراسم تاسوعای حسینی در شهر اردبیل از صبح شنبه با برگزای آیین شمع گردانی شروع شد، در این آیین سنتی ، عزاداران حسینی به صورت انفرادی و یا دسته های عزداری به یاد شهدای کربلا اقدام به روشن کردن شمع در مقابل مساجد محله های مختلف کردند
معمولا در تاسوعا عزاداران در قالب دسته های عزاداری و در یک آیین سنتی شمع به دست گرفته و آن را در دست کم 41 مسجد روشن می نمایند. گفته می شود روشن کردن شمع در این تعداد مسجد به یاد شهادت سرور شهیدان و اسارت اهل بیت وی انجام می شود .
پس از نماز ظهر نیز دسته های عزاداری در قالب دهها هزار عزادار در میدان عالی قاپوی اردبیل تجمع کرده و لحظه ها و تصاویر نابی از ارادت خود به امام حسین(ع) را به نمایش گذاشتند.
در این آیین عظیم حسینی حجت الاسلام نوری از روحانیون اردبیل در سخنانی پیام نهضت عاشورا را اقامه نماز ، مقاومت و ولایت مداری ذکر کرد و گفت: امروز نیز شیعیان پیرو سالار شهیدان با دفاع از حرم مطهر در عراق و سوریه این پیام را با خون سرخ خود معنی می کنند.
وی بیان کرد: پیام امام حسین (ع) و عاشورا امروز بر زبان مبارک مقام معظم رهبری جاری است.
وی با اشاره به جانفشانی مدافعان حرم گفت: شهید حججی از جمله شهدایی است که پیام نهضت عاشورا را برای جهانیان به بهترین وجه ممکن و با رشادت و شهادت خود معنی کرد. شهید حججی نشان داد که شاگردان مکتب کربلا در اسارت دشمن نیز همچنان پایدار و استوار بوده و ذره ای از کشته شدن بیم و هراسی ندارند.
در این اجتماع تعدادی از شاعران و مداحان اهل بیت (ع) نیز در رثای فداکاری حضرت عباس (ع) نوحه سرایی کرده و مردم سراپا سیاهپوش نیز به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
همچنین همزمان با عصر تاسوعا مردم عزادار از محله های مختلف اردبیل در قالب دسته های سینه زنی روانه خیابان های این شهر شده و به عزاداری می پردازند.
در شهرستان های پارس آباد ، بیله سوار ، گرمی ، نیر ، نمین ، سرعین ، مشگین شهر ، خلخال و کوثر نیز اجتماع بزرگ عزاداران حسینی برگزار و دسته های عزاداری نیز با زنجیر زنی و سینه زنی در سوگ شهیدان کربلا به عزاداری پرداختند.
خبرنگار: گیتی طالبی / موسی زاده ** انتشار دهند ه : سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.