رئیس اداره حفاظت محیط زیست مشگین شهر گفت: در این برنامه که با حضور کارکنان حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، یگان حفاظت محیط زیست مشگین شهر، بخشداری لاهرود، دهیاری روستای داشکسن، عوامل نیروی انتظامی و تعدادی از علاقمندان محیط زیست انجام شد، ضمن بازدید و بررسی وضعیت غارهای ارزشمند و حائز اهمیت زیستی و گردشگری روستاهای داشکسن و بنه لر، محیط اطراف و داخل غارها پاکسازی شد.
یوسف محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این برنامه با هدف آشنایی جوامع محلی با اهمیت غارها، لزوم برنامه ریزی برای حفاظت و بهره برداری پایدار از غارها و معرفی غارهای مذکور برای اکوتوریسم انجام و با استقبال خوب اهالی روستا و علاقمندان مواجه شد.
او گفت: غار داشکسن مربوط به سده‌ های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان مشگین‌شهر ، بخش مشگین شرقی ، دهستان لاهرود، روستای داشکسن واقع شده است.
این اثر در تاریخ 12 دی 1386 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مشگین شهر در 90 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.
تعداد دقیق غارهای استان اردبیل مشخص نیست ولی تاکنون 29 دهنه غار در این استان شناسنامه دار شده است.
از مهم ترین غارهای استان می توان به غار یخکان در شهرستان خلخال اشاره کرد.
ارتفاع این غار اسستثنایی 2500 متری و با ارتفاع حدود 60 متر فاصله از نوک قله، با جنس سنگ آهک قرار است ، دهانه ورودی آن بسیار کوچک (40 * 50 سانتیمتر) می باشد که از طریق یک راهرو تنگ و باریک به طول 10 متر و به قطر حداکثر 50 سانتیمتر به تالار وسیعی منتهی می شود. هوای داخل غار سرد و به شدت مرطوب و نمناک می باشد.
ویژگی منحصر بفرد این غار این است که در مواقعی که هوای بیرون گرم است انجماد صورت می گیرد و با سرد شدن هوای خارج علاوه بر اینکه یخ تشکیل نمی شود بلکه یخ های موجود در ان نیز شروع به ذوب شدن می کند .
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.