یوسف خدادادی روز سه شنبه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان افزود: با
اقدامات انجام شده 600 هکتار از اراضی ملی استان امسال به بیت ‌المال اعاده شد و حدود 204 مورد قلع ‌و قمع صورت گرفت.
وی گفت: با بررسی طرح هادی، حدود واگذاری اراضی در روستاهای استان مشخص می ‌شود تا از تصرف و ساخت‌ و ساز غیرمجاز ممانعت شود.
خدادادی افزود: در حدود 232 مورد ساخت‌ و ساز غیر مجاز در محدوده روستای نیارق اردبیل وجود دارد که انتظار می‌ رود با بررسی دقیق حدود واگذاری از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز ممانعت شود.
وی با تاکید به ضرورت دقت و مراقبت دستگاه های متولی در صیانت و محافظت از منابع طبیعی اظهار کرد: شورای فنی حفظ بیت‌ المال استان در نظر دارد اقدامات مراقبتی خود را در این زمینه تشدید کند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری اردبیل ، حجت الاسلام محمد علی قاصدی رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز در این جلسه بر لزوم برنامه های پیشگیرانه تاکید کرد و گفت: همکاری و هماهنگی تمام دستگاهها در مقابله با تخریب و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی لازم است.
او با تاکید بر فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ حفظ و صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی به ویژه از سوی نهادها و سازمان های متولی از مردم خواست در این حوزه کمک کار و همیار دستگاهها و نهادها در خصوص صیانت از محیط زیست باشند.
استان اردبیل یک میلیون و 50 هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان بند و 65 هزار هکتار جنگل دارد و در دولت یازدهم موضوع مقابله جدی با زمین خواری کلید خورد.
شواهد از اقدام های عملی دولت تدبیر و امید در جهت رفع تخریب و تصرف منابع طبیعی از جمله در استان اردبیل حکایت می کند اما ادامه روند تخریب و تصرف ها نشانگر ناکافی بودن اقدام ها و لزوم همکاری و هماهنگی بین دستگاهی است.
اقدام های صورت گرفته یک بخشی از ماجراست اما برخورد قاطع با متخلفان و سودجویان نقش مهمی در آزادسازی منابع تصرف شده و جلوگیری از دست اندازی بیش از پیش به منابع طبیعی می تواند ایفا کند که این امر جزو وظایف دستگاه قضا عنوان می شود.
کاهش فرآیند طولانی رسیدگی به پرونده های ارجاعی، حذف هزینه های دادرسی، نظارت بر اجرای دقیق احکام صادره و تشدید نظارت و کنترل بر منابع طبیعی و تثبیت حاکمیت دولت از جمله اقدام هایی است که می تواند با تعامل بین دستگاهی به اجرا درآمده و از تخریب بیش از پیش امانتی که باید به دست آیندگان برسد، پیشگیری کند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.