به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی اکبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان در این آیین گفت: گریه کردن بر مصائب اهل بیت (ع) و به خصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) راز ماندگاری فرهنگ غنی عاشوراست.
وی افزود : اساسی ترین ارتباط معنوی انسان با یگانه آفریدگار هستی گریستن است و در طول تاریخ اسلام همین گریستن بر مصائب سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع)است که سبب ادامه این پیوند معنوی در جامعه اسلامی می شود.
وی عاشورا را تنها مکتب و دانشگاهی دانست که در آن برای انسان ها دروسی در زمینه های معرفت ؛ مردانگی ؛ شرف ؛ آزادگی ؛ عشق ؛ عبودیت و در یک کلام انسانیت تدریس می شود.
حجت الاسلام اجاق نژاد ؛ گفت: از صدر اسلام تاکنون افراد بسیاری درزنده ماندن نهضت عاشورا در جامعه زحمات زیادی را متقبل شده اند که شاعران عاشورایی و مداحان اهل بیت (ع) در زمره این اشخاص قرار دارند.
وی وظیفه شاعران و مداحان آیینی و عاشورایی را بسیار سنگین دانست و گفت: شعر گفتن و نوحه خواندن فقط بیان مطالبی نظم دار نیست بلکه بیان این مطالب باید همراه با شعور باشد و جامعه را از پیامهای معنوی سرشار نماید.
وی استاد محمدباقر تمدنی را از مداحانی دانست که هیچگاه رساندن معنی ومفهوم واقعی مطالب را فدای صوت و نوای زیبا و دلنشین نکرد و در عین حال که مداحی های او از ویژگی صدای خوب نیز برخوردار هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: ویژگی ها و خصایص اخلاقی و رفتاری استاد محمدباقر تمدنی می تواند الگوی بسیار نیکو و مطمئنی برای سایر مداحان و به خصوص نوجوانان وجوانان علاقه مند به این حرفه باشد.
حجت الاسلام مهدی ستوده ؛ افزود: از ویژگی های اخلاقی و رفتاری این مداح پیشکسوت اردبیلی تواضع و فروتنی ونیز آمر به معروف و ناهی از منکر بودن است.
وی استاد تمدنی را یکی از یادگاران ارزشمند هیات عباسی و فرزند خلف رییس آن مرحوم استاد میرزامحمد تمدنی دانست و خاطرنشان کرد : با همفکری تمام ریش سفیدان و هیات های امنا و صاحبنظران عالم مداحی ؛ این مداح پرسابقه اردبیلی زینت الذاکرین لقب گرفته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پخش کلیپی از پیشینه و برنامه های مداحی استاد تمدنی همراه با اجرای مداحی و شعرخوانی ازجمله برنامه های جنبی این مراسم بود که در مسجد محله محمدیه اردبیل برگزار شد.
استاد محمدباقر تمدنی که در خانواده ای مذهبی در اردبیل دیده به جهان گشوده است از هشت سالگی در هیات ها و دسته های حسینی اردبیل مداحی نموده و اکنون 60 سال است که در آستانه مبارک دستگاه عزاداری های حسینی (ع) مداحی می کند.
این عندلیب خوش الحان حسینی که در بسیاری از منابر درکنار مداح بی نظیر جهان اسلام سلطان الذاکرین مرحوم استاد سلیم موذن زاده اردبیلی حضور داشت از عاشقان با اخلاص اهل بیت (ع)است و اکنون که نزدیک به 70سال سن دارد همچنان در عشق اهل بیت (ع) و به خصوص امام حسین (ع) و یاران باوفایش مداحی می کند.
دومین آیین بزرگداشت این مداح شهیر اردبیلی روز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی قدک اردبیل برگزار خواهد شد.
6019/6016
خبرنگار :مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.