به گزارش ایرنا ، یک یا چند روز قبل از عید اهالی خلخال گوسفند قربانی خود را تهیه کرده و برای برگزاری برنامه های ویژه این روز و انجام این سنت حسنه ابراهیمی در روز عید قربان آماده می شوند.
خرید گوسفند قربانی در خلخال با اهداف مختلفی صورت می گیرد ، برخی افراد گوشت قربانی را مستقیما به مراکز خیریه از جمله بهزیستی و مراکز نگهداری معلولین ذهنی و یا خانواده های بی بضاعت اهدا می کنند.
بسیاری از خانواده های خلخالی نیز با تقسیم گوشت قربانی در بین همسایگان ، خویشاوندان و فقرا خود را در این جشن بزرگ مسلمانان جهان شریک می کنند.
بر اساس یک سنت دیرینه در خلخال گوسفند قربانی خریداری شده از سوی خانواده تازه داماد به صورت زنده به خانوده نوعروس و یا افرادی که امسال نامزد ازدواج شده اند، فرستاده می شود.
آئین فرستادن گوسفند قربانی به خانواده نوعروسان شامل مراسم دیگری از جمله تهیه هدایایی جنسی و نقدی است که به همراه گوسفند قربانی راهی خانه های نوعروسان می شود.
اهالی خلخال معتقدند شرکت در نماز عید سعید قربان از اجر و پاداش ویژه ای در پیشگاه خداوند برخوردار بوده و قبل از انجام هر گونه مراسم خاص ویژه عید سعید قربان در مراسم نماز این عید شرکت می کنند.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی ستاد اقامه نماز خلخال مراسم نماز عید سعید قربان فردا (جمعه) ساعت 8 صبح به امامت حجت الاسلام سید محسن محسنی امام جمعه موقت خلخال در مصلای نماز این شهر برگزار خواهد شد.
علاوه بر شرکت در نماز عید قربان و قربانی گوسفند یکی از مراسم ریشه دار در فرهنگ مردم خلخال در روز عید قربان حضور حداکثری مردم این شهر در بارگاه مطهر امامزاده سید دانیال (ع) می باشد.
در این مراسم که هر سال با شکوه تر از سال قبل در صحن مطهر امامزاده سید دانیال (ع) در سه کیلومتری شهر خلخال برگزار می شود اهالی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خلخال و شهرهای همسایه این شهرستان با انجام مراسم ویژه ای ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز می کنند.
حجت الاسلام میرزایی ، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلخال به خبرنگار گفت: به رغم در دست احداث بودن پروژه مجمتع زیارتی ، اقامتی بقعه امامزاده سید دانیال خلخال امکانات لازم برای حضور همه ساله مردم در این محل و انجام مراسم ویژه عید سعید قربان در صحن امامزاده فراهم شده است.
وی افزود: در اعیاد قربان سال های گذشته دهها هزار زائر خلخالی و اهالی شهرهای همسایه این شهرستان در این مراسم شرکت کرده اند که پیش بینی می شود امسال نیز صحن مطهر این امامزاده پذیرای جمع زیادی از زائرین در عید قربان باشد.
خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
گزارش از بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.