به گزارش خبرنگار ایرنا، با شکل گیری این الگوی جوی ؛ نشانگر دماسنج ایستگاه مرکزی هواشناسی در شهر اردبیل در ظهر امروز تا 38 درجه سلسیوس (سانیتگراد) بالا رفت.
موج هوای گرم و خشک که از مناطق جنب استوایی به فلات اردبیل صعود کرده دارای چنان شدتی است که باوجود نزدیک شدن به ساعات عصر و متمایل شدن زاویه تابش پرتوهای آفتاب تابستانی از میزان دمای کنونی نسبت به دمای بیشینه امروز فقط سه درجه کاسته شده به گونه ای که گرمای 35 درجه هوا همچنان ساکنان را که به خاطر سردسیری منطقه به تحمل گرمای زیاد عادت ندارند آزار می دهد.
شرایط ناهمواری ها و توپوگرافیکی منطقه به گونه ای است که جریان هوای گرم جنب حاره از گذرگاهی وسیع و به شکل نسبی هموار که به مانند یک دالان میان رشته کوه بزقوش و بلندی های کوه 4811 متری سبلان قرار گرفته است عبور نموده و در مسیر خود ابتدا شهرستان های سرعین و نیر در غرب اردبیل و سپس شهرستانهای اردبیل ؛ نمین و مشگین شهر را زیر تاثیر قرار می دهد.
به همین خاطر هنگام وزش باد گرم که در اصطلاح محلی مردم منطقه به باد گرمیج شهرت دارد دمای هوا حتی در فصول سرد سال به شکل محسوس و قابل ملاحظه بالا می رود.
با شکل گیری این الگوی جوی در هر فصلی از سال شهرستان های سردسیر استان اردبیل که در قسمت مرکزی این استان واقع هستند حال و هوای گرمسیری پیدا می نمایند و حتی دمای هوا در این نقاط ؛ گرمتر از مناطق گرمسیر استان اردبیل می شود.
امروز نیز چنین پدیده ای اتفاق افتاده به گونه ای که شهرستان اردبیل که در فصول سرما هوای آن اغلب سرد و در تابستان هوایش بسیار خنک است در زمان کنونی با دمای 35 درجه بالای صفر از شهرستان پارس آباد در جلگه گرمسیر مغان با دمای کنونی 32 درجه بالای صفر گرمتر است.
در زمان حاضر ایستگاه فیروزآباد در شهرستان کوثر واقع در جنوب استان اردبیل با دمای 38 درجه بالای صفر گرمترین و ایستگاه فرودگاه اردبیل با دمای 29 درجه خنکترین نقطه استان اردبیل ثبت شده است.
موضوع جالب توجه اینکه ایستگاه فرودگاه اردبیل که بیش از پنج کیلومتر با شهر اردبیل فاصله ندارد اکنون به عنوان خنکترین نقطه این استان ثبت شده و این درحالیست که دمای همین ایستگاه تا یک ساعت قبل 35 درجه بالای صفر بود ولی تغییر مسیر وزش باد به شرق و رخنه هوای خنک سبب کاهش سریع دما به میزان شش درجه شده و این یک نمونه از پرتغیر بودن وضعیت هوای اردبیل است.
بطور کلی می توان گفت که مردم اردبیل امسال یکی از گرمترین تابستان های چهار دهه گذشته را سپری می کنند به گونه ای که براساس آمارهای اعلام شده هواشناسی از اوایل تیر ماه تاکنون در اکثر روزها بیشینه دمای هوای منطقه حول حوش 30 درجه سانتیگراد بوده و در تعداد قابل توجهی از روزها نیز دماهای بیشتر از آن به ثبت رسیده است.
دمای هوای اردبیل در سال های معمول در گرمترین روزهای تابستان از 28 درجه سانیتگراد فراتر نمی رود و همین موضوع یکی از انگیزه های ساکنان سایر نقاط کشورمان در انتخاب اردبیل به عنوان مقصد سفرهای تابستانی خودشان می باشد.
بنابر پیش بینی هواشناسی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش رو با نفوذ یک سامانه کم دامنه و تغییر الگوی فشار جو از میزان گرمای هوای استان اردبیل کاسته شده و هوا خنک خواهد شد.
در این مدت امکان وقوع بارش های رگباری خفیف در بعضی نقاط و به خصوص در کوهپایه های استان اردبیل و نیز باران ریزه در بلندی های منتهی به استان گیلان وجود دارد.
6019/6016
خبرنگار : مسعود وسیله** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.