تعطیلات پایان هفته، مدتی رانندگی و چند کیلومتر پیاده روی در دامان کوه آرام اما سر به فلک کشیده سبلان فرصتی است مناسب برای فراغ از دغدغه های روزمره و پناه بردن به نخستین پناهگاه های اجداد انسان امروزی یا دیگر گونه های جاندار که به هر روی خالی از لطف نخواهد بود.
برخی از این غارها ظرفیت اسکان دارند و برخی ارزش زمین شناسی و وجود چنین غارهایی با ظرفیت بهره برداری چند منظوره فرصتی مناسب است که می تواند با برنامه ریزی درست منجر به ایجاد ارزش افزوده ای قابل توجه شود اما این ظرفیت در بسیاری استان ها از جمله اردبیل آنچنان که باید مورد توجه قرار ندارد.
غارها حفره‌هایی هستند که به طور معمول بر اثر حل شدن سنگ‌ها با آب و ذوب شدن یخ‌ها یا فوران آتشفشان ها ایجاد می‌شود و انسان های نخستین از این حفره ها به عنوان سرپناه استفاده می کردند.
بین 2 دوره زندگی سنتی و شکل گیری جوامع نوین گرچه غارها کاربرد و اهمیت پیشین خود را به تدریج از دست دادند اما همچنان برای انسان ها از جذابیت ویژه ای برخوردار بودند و محوطه اندرونی تاریک غارها محلی برای خلق آثار هنری، ماجراجویی، نگهداری برخی اشیای گران بها و منشا داستان های هیجان انگیز بود اما با پیشرفت های چشمگیر دانش بشری و گسترش شیوه های زندگی نوین به تدریج این غارها با کارکردهای مختلفی که داشتند، به دست فراموشی سپرده شدند.
گرچه غارها دیگر به عنوان سرپناه انسان نبودند اما همچنان به پناهی برای دیگر نیازها تبدیل شدند و شاید بتوان گفت ماجراجویانی که در جست و جوی گنج از هیچ تلاشی فروگذار نمی کردند، جزو نخستین انسان هایی هستند که پس از هزاران سال همچنان گام در این حفره های ناشناخته و اسرار آمیز می گذاشتند.
ماجراهای افسانه ای اسرارآمیز و اغواگر غارها به تدریج پای دیگر گروه ها مانند باستان شناسان و زمین شناسان را نیز به حفره ها جلب کرد و در نتیجه آن مطالعات اکتشافی غارها شکل گرفت و گرچه امروز در بسیاری کشورها و از جمله برخی نقاط ایران تعدادی از این غارها برای جذب گردشگر استفاده می شوند اما در واقع غار در ذهن بشر امروز به یک تصویر مبهم تبدیل شده و این مکان های اسرار آمیز از جمله در استان اردبیل به حال خود رها شده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شناسایی تا کنون 150 دهنه غار در استان اردبیل شناسایی شده که هر یک از آنها می تواند دارای کاربری یک یا چند منظوره باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:29 دهنه غار شناسنامه دار در استان اردبیل وجود داردمدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از وجود 29 دهنه غار شناسنامه دار در استان اردبیل خبر داد.به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، محمد خداپرست در اولین جلسه کارگروه غارشناسی استان در سال 95 با بیان اینکه حدود 150 دهنه غار به صورت اولیه در استان شناسایی شده است، از شناسنامه دار بودن 29 دهنه از این غارها خبر داد.
خداپرست افزود: شناسنامه غارهای استان به دستگاه های متولی ارسال شده است و از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواسته شده است تا نقشه و مختصات این غارها را بر روی اقلام تبلیغاتی خود درج کند.
وی هدف از تشکیل این کارگروه را اجرای دستورالعمل حفاظت و بهره برداری از غارها عنوان کرد و اظهار داشت: تصویب این دستورالعمل گام مهمی در جهت مدیریت غارهای کشور محسوب می شود.
خداپرست گفت: بر اساس این دستورالعمل، غارها از لحاظ ارزش های حفاظتی و امکان بهره برداری به چهار گروه تقسیم شده اند که با همکاری نهادهای دولتی، غیردولتی و جوامع محلی، مدیریت و حفاظت خواهند شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه مطالعه غارها نیازمند وسایل و تجهیزات خاصی است، خواستار تخصیص اعتبار برای انجام مطالعه غارهای استان شد.
علی آذرنژاد، معاون امور عمرانی استاندار اردبیل نیز در این کارگروه با تاکید بر لزوم شناسایی، اکتشاف و شناسنامه دار شدن غارهای استان گفت: ضروری است با تامین اعتبارات استانی و استفاده از توانمندی های کارشناسان حوزه نظام مهندسی معدن، نسبت به مطالعه و شناسایی غارهای استان قدم های موثرتری برداشته شود.
وی در ادامه به استفاده از ظرفیت دهیاری ها، شوراهای اسلامی و جوامع بومی محلی اشاره نمود و بهره برداری از غارهای استان را منوط به شناسایی و درجه بندی آن ها بر اساس مفاد دستورالعمل حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور دانسته و بر حفاظت و بهره برداری اصولی از آن ها تاکید کرد.
تعداد دقیق غارهای موجود در استان اردبیل مشخص نیست و برخی حتی از وجود یک هزار دهنه غار در این استان خبر می دهند که هر یک می تواند از نظر زمین شناسی، زیست شناسی، باستان شناسی، تفریحی گردشکری ورزش و غارنوردی از اهمیت برخوردار باشند
بیشترین غارهای طبیعی به دلیل های زمین شناسی و آتشفشان در جنوب استان در شهرستان خلخال واقع شدند و در اطراف کوه سبلان نیز غارهای ساخته دست بشر به چشم می خورد
مطالعات غارشناسی در استان اردبیل به سال 1374 بازمی گردد
زایش این غارها که بر اثر تغییرات زمین شناسی است، می تواند منجر به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده شده و در زمینه های مختلف مورد بهره برداری قرار گیرد. از انجام مطالعات زمین شناسی گرفته تا اکتشاف مواد معدنی و غارنوردی.
از شاخه های علم گرفته تا گردشگری و ورزش
گزارش از: محمد ملاحمزه زاده**انتشار دهنده:
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.