برخی از این اقدام های زیربنایی در حوزه های کشاورزی، آب ، صنایع ومعادن و ... به اعتقاد کارشناسان هنوز تاثیر خود را در مسیر توسعه استان بروز نداده و در سال های آتی و در دولت دوازدهم شاهد تغییرات شگرف در چهره اقتصادی استان اردبیل خواهیم بود.

**طرح بزرگ پایاب سد خدآفرین، انقلاب در حال وقوع در بخش کشاورزی و آب و خاک استان اردبیل
آب وخاک از جمله قابلیت های غنی استان اردبیل است که تا قبل از دولت تدبیر و امید توجه بایسته و شایسته ای به آن نشده و بسیاری از طرح های سدسازی و مهار آب بویژه در مناطق مرزی استان در این سال ها فراموش شده، متوقف مانده و یا عملیات اجرایی آنها بسیار کند بود.
دولت تدبیر و امید این بخش از حوزه توسعه ای استان اردبیل را مورد توجه قرار داد و مجید خدابخش استاندار اردبیل اجرای طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین و عملیاتی کردن اجرای چند سد و طرح دیگر را بعنوان یکی از مگاپروژه های مورد هدف خود برای استان تعریف کرد.
سفر دکتر روحانی به استان اردبیل فرصتی فراهم کرد تا با تایید مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از هشت میلیارد دلار اعتبار تخصیصی از صندوق توسعه ملی به مهار آب های مرزی استان اردبیل تخصیص یابد.
شش طرح پایاب سد خداآفرین، سد عمارت، ساماندهی رودخانه بالهارود، سد و شبکه احمدبیگلو، سد تازه کند و سد عنبران استان اردبیل با 77هزار هکتار اراضی تحت پوشش شامل مگاپروژه مهارآبهای مرزی تعریف شده است.
هم اکنون این طرح ها با سرعت و‌در برخی، در سه شیفت کاری عملیات اجرایی ادامه دارد، بخش از طرح پایاب سد خداآفرین اجرایی شده و بخشی نیز امسال و سال آینده به پایان می رسد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل با بیان اینکه 62 هزار از اراضی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد با اجرای این طرح به سیستم آبیاری نوین تبدیل خواهد شد، افزود: طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین یکی از سرنوشت سازترین طرح های ملی و منطقه ای کشور است.
او اظهار کرد: در 2 سال اخیر 9 هزار و 400 میلیارد ریال در حوزه آب و خاک برای تکمیل اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان های بیله سوار و پارس آباد هزینه شده و امسال نیز هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص خواهد یافت.
خدابخش گفت: سه هزار و 100 نفر در اراضی پایاب سد خداآفرین با یک هزار دستگاه ماشین آلات در دو نوبت مشغول فعالیت و تکمیل این طرح ملی هستند و با اتمام این پروژه برای 26 هزار نفر در این اراضی اشتغال فراهم خواهد شد.
به گفته وی ، با تکمیل و بهره برداری از این طرح که هم اکنون بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال آینده به بهره برداری کامل می رسد ، یک میلیون و 400 هزار تن به تولید محصولات کشاورزی استان اضافه می شود و در صورت ایجاد زنجیره های صنایع تبدیلی ، کشت و صنعت های بخش خصوصی و گلخانه ها استان اردبیل به یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان فرآورده های کشاورزی تبدیل خواهد شد.

** گام های اساسی در توسعه بخش کشاورز ی استان اردبیل
بخش کشاورزی استان اردبیل در دوران دولت تدبیر و امید با جهشی در افزایش تولید و نیز اجرایی شدن تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات نوین مواجه شد ، این امر با توجه به بحران آب، گامی مهم در رسیدن به یک کشاورزی پایدار در منطقه می باشد.
عدیل سروی رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دولت تدبیر و امید با سیاست های توسعه ای خود در سه سال گذشته تولید محصولات کشاورزی استان را با 800 هزار تن افزایش از 3.7 میلیون تن به 4.5 میلیون تن رساند.
او افزود: دلیل افزایش 800 هزار تنی محصولات کشاورزی به خاطر افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نبوده بلکه این مهم در سایه تلاش مروجان در بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی زارعان حاصل شده که با حداقل امکانات حداکثر محصول را تولید می کنند.
وی گفت: این میزان افزایش تولید بسیار حائز اهمیت است زیرا ارزش ریالی آن هشت هزار میلیارد ریال است که توسط 120 هزار بهره بردار استانی تحقق یافته است.
پیش بینی می شود با بهره برداری از طرح های بزرگ آب و خاک در استان اردبیل محصولات تولیدی استان در سال های آتی 1.4 میلیون تن دیگر افزایش یابد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
در این حال سیاست دولت تدبیر و امید و دولتمردان آن در بخش کشاورزی استان اردبیل تغییر تدریجی الگوی کشت و کاشت محصولات نوین و گران قیمت در اراضی مستعد استان می باشد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت: با تغییر الگوی کشت، کاشت محصولات با ارزش افزوده مانند پسته، زعفران، بادام زمینی ،گل های تزئینی و گیاهان دارویی در استان آغاز شده و تاکنون بیش از پنج هزار هکتار از زمین های استان به زیر کشت این محصولات رفته و نتایج مطلوبی نیز بدست آمده است.
به گفته وی ، مدیریت مصرف آب مهمترین هدف در اجرای این سیاست بوده است ضمن اینکه توجه به ایجاد درآمد پایدار برای کشاورزان و ایجاد رفاه برای آنها با کشت محصولات گران قیمت از اهداف تعقیبی دیگر می باشد.
وی همچنین با اشاره به اینکه محصول سیب زمینی مهمترین محصول تولیدی استان می باشد گفت: وضعیت ناپایدار بازار این محصول در سال های گذشته همیشه برای زارعان دردسر ساز بود و دولت در این سه سال برای ساماندهی آن اقدام های مطلوبی انجام داده است.
به گفته وی، تدبیر جامع برای مشکل سیب زمینی مازاد استان با صدو 100 هزار تن به جمهوری آذربایجان ، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ، احداث سردخانه و انبارهای بزرگ
و تبدیل سیب زمینی به محصول نیمه پخته (فرنچ فرایز) با راه اندازی کارخانه بزرگ در این رابطه از جمله اقدام های مورد پیگیری می باشد.
وی افزود: در بخش دامپروری نیز تدبیر برای صادرات محصولات زراعی و دامی به بازار روسیه ، احداث کشتارگاه مرغ صنعتی منطبق با استانداردهای جهانی و سردخانه های مدرن اتمسفریک از جمله اقدام ها بوده است که به بخش کشاورزی و دامپروری استان رونقی خاص داده است.

** صنعت و معدن ؛ گام های بلند برای توسعه
دولت تدبیر و امید در سال 92 تقریبا یک اقتصاد بحرانی را از دولت گذشته تحویل گرفت، اقتصادی که در آن بخش صنعت بعنوان موتور محرکه تقریبا با رکود مواجه شده بود و این وضعیت در استان اردبیل با صنعتی ضعیف بدتر از دیگر مناطق استان اردبیل بود.
در حال حاضر 984 واحد صنعتی در استان اردبیل وجود دارد که 30 درصد آن یعنی 250 واحد صنعتی نیز غیر فعال می باشد.
مجید خدابخش استاندار اردبیل بر این اعتقاد است که راه توسعه استان اردبیل ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ و اشتغال زا و ایجاد ارتباطی منطقی بین بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت خارجی می باشد، ارتباطی که بخش های مختلف اقتصادی به تکمیل همدیگر آمده و در نهایت منجر به صادرات و درآمدهای ارزی شود.
وی افزود: سهم صنعت از اقتصاد اردبیل تنها 6 درصد است و این در حالی است که 95درصد واحدهای صنعتی استان را نیز واحدهای خرد و کوچک تشکیل می دهد و این در حالی است که در سال های گذشته واحدهای تولیدی زیادی در استان دچار مشکلات شده و راکد و یا نیمه فعال شده اند.
وی تاکید کرد که راه‌اندازی و فعالیت دوباره واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال سهم به سزایی در توسعه ، رونق و ایجاد فرصت های شغلی در استان اردبیل داشته و در دولت تدبیر و امید گام های اساسی در این زمینه برداشته شده است .
خدابخش بیان کرد: در سال گذشته با تزریق تسهیلات حمایتی 133 واحد صنعتی در استان از رکود و نیمه فعالی خارج شده و زمینه تثبت اشتغال موجود فراهم شد.
به گفته وی ، تثبیت چهار هزار و 300 شغل پایدار در استان با 143 میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به این تعداد واحد صنعتی در استان ممکن شد و امسال نیز این سیاست با جدیت بیشتر ادامه می یابد.
سید حامد عاملی رئیس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز گفت: امسال نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی استان اردبیل مد نظر دولت می باشد ضمن اینکه ارایه تسهیلات حمایتی به برخی صنوف تولیدی نیز اضافه خواهد شد.

** احیای ظرفیت مغفول معدن در استان اردبیل
با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و عقب ماندگی بخش صنعت در استان اردبیل ، معدن یکی از بخش های مهم در ایجاد اشتغال پایدار در استان بوده و در صورت سرمایه گذاری مطلوب می تواند علاوه بر اشتغال چرخ صنعت را نیز در استان به حرکت درآورد.
دولت تدبیر و امید در حالی همت به رونق معدنی این استان گرفته است که از 170 معدن موجود در منطقه تنها 79 معدن در این استان فعال می باشند معادنی که بیتشر در حوزه برداشت شن و ماسه، لاشه سنگ و مصالح ساختمانی فعالیت می کنند.
مجید خدابخش استاندار اردبیل یکی از اهداف دولت را احیا و مطالعه پهنه های معدنی استان ذکر کرد که سالیان طولانی مورد بی توجهی قرار گرفته بود .
به گفته وی ، در سه سال گذشته با مشارکت شرکت های بزرگ کارهای مطالعات در زون های معدنی استان در چهار منطقه از شمال تا جنوب آغاز شده و هم اکنون این مطالعات به نتایج امیدوار کننده ای که می تواند آینده خوشی در این زمینه داشته باشد رسیده است.
وی بیان کرد: مطالعات در پهنه سبلان- قره سو (مشگین شهر) توسط شرکت میدکو پایان یافته و صدور پروانه اکتشاف و آغاز عملیات حفاری و استحصال نمونه در معادن این منطقه آغاز شده است.
به گفته وی در پهنه قزل اوزن (خلخال) شرکت ایمیدرو در حال مطالعات اکتشافی بوده و کار با پیشرفت 25 درصدی ادامه دارد ؛ در پهنه باغرو داغ(کوثر) نیز شرکت سرمایه گذاری کوثر مطالعات سطحی خود را پایان داده و صدور پروانه اکتشاف برای 2محدوده صورت گرفته است.
جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز چند روز پیش در سفر به اردبیل گفت که نتایج مطالعات در پهنه ها معدنی استان اردبیل مثبت بوده و شواهد از وجود کانی های گران قیمت در آنها حکایت دارد.
وی بیان کرد: شواهد از وجود کانی های ارزشمند مانند طلا و مس در بعضی از این پهنه ها خبر می دهند.
فاطمه جوادی مشاور استاندار اردبیل در امور معادن نیز اظهار کرد: از 20 پهنه معدنی موجود در ایران سه پهنه شامل قزل اوزن (خلخال) ، سبلان قره سو (مشگین شهر) و باغرو (کوثر) به استان اردبیل تعلق دارد و هم اکنون کارهای مطالعاتی توسط سه شرکت میتکو ، ایمیدرو و کوثر در آنها در جریان می باشد.
او با اشاره به اینکه بررسی های انجام شده نشان می دهند دست کم در یک پهنه معدنی استان اردبیل شاهد موفقیت خواهیم بود ابراز امیدواری کرد که این موضوع در آینده در پیشرفت اقتصادی منطقه تاثیرهای مثبت داشته باشد.

** توسعه تجارت خارجی، هدف گذاری مهم دولت تدبیر و امید در استان اردبیل
وجود مرز طولانی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان و دسترسی آسان به بازار بزرگ و 400 میلیونی روسیه ، قفقاز و آسیای میانه این استان را در موقعیتی ممتاز برای توسعه بخش تجارت خارجی قرار داده است.
سیاست گذاری دولتمردان استان در سه سال گذشته خروج از سکون در این بخش و برداشتن گام های اولیه و زیربنایی بوده است ، گام هایی که بخشی نتیجه داده و بخشی نیز در سال های آتی امکان عملیاتی شدن دارد.
در این راستا استاندار اردبیل و بخش خصوصی تحرکات خوبی در سال های اخیر صورت داده و دو سفر مجید خدابخش به روسیه و جمهوری آذربایجان و در مقابل سفر نمایندگان بخش خصوصی روسیه و نیز وزرای اقتصاد و گردشگری جمهوری آذربایجان به استان اردبیل امیدها برای پویایی در همکاری های اقتصادی دو طرف را افزایش داده است.
در جریان سفر سال گذشته استاندار اردبیل به روسیه دفتر اتاق بازرگانی اردبیل در مسکو و باکو دایر شده و قرارداد صادرات مرغ از استان به روسیه به امنضا رسید که هم اکنون عملیاتی شده و با راه اندازی کشتارگاه بزرگ و استاندارد مرغ توسط بخش خصوصی این صادرات در حال انجام است.

** طرح منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل، گام مهم به سوی بازارهای خارجی
طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل یکی از تمهیدات دولت تدبیروامید در راستای توسعه صنعت و کشاورزی در شمال استان و در نتیجه رونق تجارت خارجی بوده است. این طرح در قالب لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد جدید در کشور توسط دولت تصویب وبه مجلس شورای اسلامی ارایه شده است.
منطقه آزاد تجاری- صنعتی استان اردبیل ‌تقریبا تمام منطقه مغان شامل بخش هایی از شهرستان های پارس آباد ، بیله سوار و گرمی مغان را در بر می گیرد. با توجه به زنجیره های تولیدمحصولات کشاورزی، وجود پهنه های معدنی، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و دیگر ظرفیت های استان این منطقه می تواند درگاهی برای ورود سرمایه و‌دانش فنی خارجی بوده و زمینه ایجاد صنایع بزرگ صنعتی و کشاورزی و در نتیجه صادرات غیر نفتی را به خارج فراهم کند.
استاند ار اردبیل گفت: در طرح توجیهی منطقه آزاد اردبیل مزیت هایی همچون وجود نیروی کار جوان و‌تحصیل کرده، برخورداری از بیش از 380کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اذربایجان تولید بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و‌در دست اجرا بودن احیای 63هزارهکتار اراضی کشاورزی و نزدیکی به کشورهای قفقاز و ماوراء قفقاز مورد اشاره قرار گرفته بود که در لایحه ایجاد مناطق آزاد در اسفندماه 93 در هیات دولت تصویب و در اردیبهشت ماه 94به صحن علنی مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
با اینکه این لایحه در این سال به تصویب مجلس نرسید اما دولت تدبیر و امید به تعهد خود در خصوص پیشبرد هدف توسعه مناطق مرزی و‌کم برخورار کشور،مانند استان اردبیل،عمل نموده و دوباره در قالب لایحه جدید آن را به مجلس تقدیم نموده است.
دولتمردان استان اردبیل امیدوارند با تصویب نهایی این طرح در مجلس زمینه های رشد و توسعه منطقه فراهم شده و به نوعی به بن بست استان خاتمه داده شود. بی شک ایجاد این منطقه سرمایه گذاری های فراوانی را در شمال استان موجب خواهد شد و صنعت ، کشاورزی ، گردشگری و تجارت خارجی استان نیز شکوفا خواهد شد.

** تحرک طرح منطقه ویژه اقتصادی نمین هدیه دولت تدبیر و امید
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان اردبیل با هدف خارج کردن اقتصاد استان از تک قطبی کشاورزی و‌توجه جدی به صنعت و‌تجارت بوده است و مسئولان محلی دولت تدبیر و امید برای عملیاتی کردن این هدف فعال سازی منطقه ویژه اقتصادی نمین را در دستور کار خود قرار داده است.
طرح منطقه ویژه اقتصادی نمین در سال 85 تصویب شده بود اما در مدتی بیش از هشت سال ‌اقدامی در جهت عملیاتی شدن آن به انجام نرسیده بود و نخستین گام های فعال شدن آن در
دولت تدبیر و‌امید صورت گرفت .
استاندار اردیل گفت: عمده مشکلات بر سر راه اجرایی شدن منطقه ویژه نمین ‌موضوع جذب سرمایه گذار توانمند و تامین زمین جهت استقرار منطقه بود که هر دو مشکل با پیگیری های زیاد رفع شد.
مجید خدابخش بیان کرد: با رایزنی و بررسی هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری کشور، در نهایت گروه سرمایه گذاری شاهد به عنوان یک گروه متخصص و‌توانمند در امر صنعت و‌تجارت به عنوان سرمایه گذار این منطقه انتخاب و‌جذب شد. این گروه سرمایه گذاری با اخذ مجوزهای لازم 2 هزار 55 هکتار زمین از منابع طبیعی در شهرستان نمین تملک و نسبت به پرداخت حقوق مالکان اقدام کرد.
به گفته وی ، هم اکنون عملیات اجرایی و عمرانی در 450 هکتار پیشران منطقه ویژه اقتصادی نمین در دست اجرا بوده و سرمایه گذار با تمام نهادهای مربوطه جهت ایجاد زیرساخت های لازم به منطقه مکاتبه نموده و برق، گاز،آب وسیستم های مخابراتی منطقه در دست بررسی و‌ انتقال هستند.
هم اکنون سرمایه گذار آمادگی دارد تا در 100 هکتار پیشران این طرح، زمین را به صاحبان صنایع ، تولیدکنندگان و‌تاجران متقاضی ،بدون درنظر گرفتن سود و به قیمت تمام شده ارئه نماید.
به گفته وی ، تاکنون بیش از 100میلیارد ریال در این طرح سرمایه گذاری شده است.
بر اساس اعلام مسئولان پیش بینی می شود حجم سرمایه گذاری ها در این منطقه به بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان بالغ شود.
با بهره برداری از این طرح جهش قابل توجهی در رشد درآمد سرانه استان و اشتغال پایدار ایجاد شده و گامی بزرگ در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داخلی برداشته خواهد شد.
** بندر خشک ایده ای برای خروج از بن بست استان
بندر خشک و اتصال استان اردبیل از طریق شهر اصلاندوز به راه اهن جمهوری اذربایجان و در نتیجه کشورهای آسیای مرکزی ایده ای بود که در جهت خروج از بن بست استان اتخاذ شد و این ایده در مذاکره با مقام های آذری به نتیجه رسید.
این طرح در جریان برگزاری کمیسیون مشترکم همکاری های مشترک ایران و اذربایجان در پروتکل امضا شده مورد توجه قرار گرفت و در اخرین سفر الهام علی اف رئیس جمهوری اذربایجان به تهران در قالب همکاری های دو جانبه مورد تایید دو کشور قرار گرفت.
استاندار اردبیل می گیود : با عملیاتی شدن این طرح اتصال استان به شبکه ریلی بین المللی محقق می شود و با توجه به علاقمندی طرف آذری اردبیل به بارانداز کالا و محصولات صادراتی شمال غرب کشور تبدیل می شود.
هم اکنون انتخاب مشاور مطالعات طرح صورت گرفته و کارها بر اساس روال در حال پیشرفت می باشد.

** بهره مندی بیش از 90 درصدی مردم استان اردبیل ازبرق و گاز
بر اساس آمارهای ارایه شده، تاکنون 73 درصد روستاهای استان اردبیل از آب آشامیدنی 99.7 درصد از برق ، 117 هزار نفر روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند ضمن اینکه طرح های هادی بسیاری در آنها اجرایی و طرح های راه روستایی بسیای نیز در حال اجرا می باشد.
به گفته مسئولان شرکت توزیع برق استان اردبیل در حال حاضر 100 درصد ساکنان شهری و 99.7 جمعیت روستایی در استان اردبیل از نعمت برق بهره مند هستند.
از نظر شاخص برق رسانی در مناطق روستایی استان اردبیل از متوسط کشوری بالاتر است و از 10 شهرستان استان 6 شهرستان به صورت 100 درصد جمعیت شهری و روستایی از نعمت برق بهره‌مند هستند.
در چهار شهرستان خلخال ، گرمی ، بیله‌ سوار و مشگین‌ شهر تنها تعداد محدودی روستا و قشلاق زیر10خانوار باقی مانده که برای تامین برق مورد نیاز آنها از سیستم های خورشیدی و تجدیدپذیر استفاده می شود.
بر اساس اعلام این مسئولان، در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری های کلانی در حوزه تامین برق انجام شده به طوری که در بخش تولید بیش از هزار مگاوات ظرفیت منصوبه در استان وجود دارد و این در حالی است که در استان حدود 350 مگاوات برق مصرف می شود.
مجید خدابخش استاندار اردبیل با اشاره به اجرای یکی از طرح های بزرگ تولید برق در استان اردبیل گفت : برای توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان اردبیل از محل صندوق توسعه ملی 350میلیون دلار تخصیص یافته است .
وی افزود: ارتقای تولید در این نیروگاه به میزان 480 مگاوات صورت گرفته و توان تولید اسمی نیروگاه به 1440 مگاوات ساعت می رسد.
همچنین در بیشتر شهرهای استان از جمله بیله‌ سوار، پارس‌ آباد ، گرمی و اردبیل احداث نیروگاههای مقیاس کوچک تولید همزمان برق و حرارت و یا انرژی های تجدیدپذیر شروع شده و برای 200 مگاوات طرح توسعه تولید پراکنده و انرژی های تجدیدپذیر پروانه صادر شده و نیروگاه CHP انگوت گرمی به ظرفیت 6.5 مگاوات نیز در هفته دولت به بهه رداری می ‌رسد.
در زمینه گازر سانی نیز تا سال92 تنها 400 روستای استان اردبیل دارای گاز طبیعی بودند اما دولت تدبیر و امید در چهارسال گذشته به 561 روستا گازرسانی کرده است.
مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت: تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل نیز گفت: گاز رسانی در دولت یازدهم در استان اردبیل سرعت گرفته و در حالی که تا سال ٩٢ تعداد روستاهای گازداراستان ٤٠٠ مورد بود این تعداد هم اکنون به ٩٦١ روستا رسیده است.
فیروز خدایی بیان کرد: دردولت تدبیر وامید ٥٦١ روستای استان گازدار شدند که با این میزان شاهد رشد ١٤٠ درصدی نسبت به سال ٩٢ هستیم.
وی افزود: در حال حاضر ٩٧ درصد خانوارهای استان اردبیل از نعمت گاز بهره مند هستند و امسال اردبیل بعنوان استان سبز در کشور معرفی خواهد شد.
وی بیان کرد: تا سال ٩٢ در استان اردبیل ٣٢٥ هزار مشترک شهری و روستایی از گاز طبیعی بهره مند بودند که این میزان هم اکنون به ٤٣٢ هزار مشترک رسیده است.
اکبر طوبی مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل نیزگفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مناطق محروم و روستایی دارد به طوری که در مدت چهار سال اخیر اعتبارات عمرانی در روستاهای این استان 72 درصد رشد داشت.
وی افزود: درچهار سال گذشته توسعه و عمران و آبادی در روستاها بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به بیش از سه هزار نفر در روستاهای استان 283 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی پرداخت شد.

** فرهنگ و آموزش استان اردبیل مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید
توجه به آموزش و پرورش و آموزش عالی از جمله سیاست های اولویت دار دولت تدبیر و امید در استان اردبیل بوده است و این امر با توجه به عقب ماندگی استان از دیگر مناطق کشور گامی مهم و اساسی بوده است.
در سال های اخیر پوشش تحصیلی در استان افزایش یافته و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش در دوره ابتدایی این امر بیش از میانگین کشوری است.
احمد ناصری گفت: نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۹.۹ در استان درصد می باشد ، در دوره اول متوسطه این پوشش ۹۲.۷۳ درصد و در دوره دوم متوسطه نیز ۷۷.۶۰ درصد است.
استاندار اردبیل نیز گفت: در سال های اخیر برای پیشرفت کیفی برنامه های آموزش و پرورش اقدام های اساسی صورت گرفته و در سایه این تلاش ها استان در سه سال گذشته صاحب رتبه تک رقمی در کنکور سراسری بوده است.
مجید خدابخش افزود: آمار قبولی نهایی با معدل 20 دراستان نیز در سه سال گذشته افزایش یافته و از تعداد بسیار پایین به 51 نفر در سه سال متوالی رسیده است .
وی همچنین در زمینه توسعه کیفی مراکز آموزش عالی در استان نیز گفت: اساتید با درجه استادی در استان 7 برابر افزایش یافته و 100نفر اعضای هیات علمی دانشگاه نیز جذب دانشگاه محقق اردبیلی شده است.
استاندار اردبیل با بیان اینکه این استان تا 2 سال گذشته تنها منطقه فاقد پارک علم و فناوری در کشور بود گفت: در سال 93 برای ایجاد پارک علم و فناوری مجوز گرفته شد و 10 هکتار زمین در اختیار آن قرار گرفت، ضمن اینکه در بودجه سال 96 نیز صاحب ردیف اعتباری شد.
عبدالقیوم قلی‌پوری رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با اشاره به راه اندازی شرکت های دانش بنیان در استان اردبیل افزود: در حوزه نرم افزاری بیش از 20 شرکت دانش بنیان راه اندازی شده و بیش از 80 واحد فن آور هم برای دریافت گواهی شرکت دانش بنیان ثبت نام کردند.
قلی پوری بیان کرد: در حال حاضر 54 واحد فن آور در پارک علم و فن آوری اردبیل مستقر شده و در تلاش هستیم مراکز رشد تخصصی را در استان تقویت دهیم .
قلی پوری در خصوص راه اندازی مراکز رشد اقماری در استان افزود: را ه اندازی این مرکز در شهرستان ها جزو برنامه های پارک علم و فن آوری استان است و در این ارتباط با فرمانداری پارس آباد و نمین برای راه اندازی مرکز رشد در این 2 شهرستان مذاکره شده که در صورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم مرکز رشد در این 2 شهرستان راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال سه مرکز رشد از قبیل مرکز رشد جامع ،مرکز رشد تخصصی کشاورزی و مرکز رشد پیام نور در استان راه اندازی شده است .
در زمینه فرهنگی نیز تعداد نشریه های مجوز دار استان در دولت تدبیر و امید افزایش یافته و از 54 نشریه به بیش از 160 نشریه رسیده است .
در دولت تدبیر و امید همچنین توجه خاصی به فعال سازی انجمن های هنری شده و به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه موسیقی ، تئاتر و فیلم این استان دارای وضعیت بسیار مطلوبی شده است.
در حوزه ورزش نیز استان اردبیل در سال های دولت تدبیر و امید گام های اساسی برداشته است و به گفته مجید خدابخش استاندار اردبیل در چهار سال گذشته مدال های کسب شده ورزشکاران استان در رقابت های جهانی 25 مدال ، بازی های آسیایی 34 مدال و پاراالمپیک نیز هشت مدال بوده است.
در سال جاری نیز با تکمیل و بازسازی ورزشگاههای تختی و حسین رضازاده اردبیل مسابقات امیدهای آسیا با 10 تیم آسیایی و انتخابی جهان با حضور پنج تیم آسیایی در شهر اردبیل برگزار شد و برگزاری موفق این دیدارها این شهر را نامزد برگزاری مسابقات بین المللی در رشته های توپی و داخل سالن کرده است.
در زمینه گردشگری نیز که بعنوان یکی از محورهای توسعه استان اردبیل مطرح می باشد گام های مهمی در دولت تدبیر و امید برداشته شده که از آن جمله توجه به گردشگری سلامت ونیز جذب گردشگران خارجی می باشد.
استاندار اردبیل گفت: توجه گردشگران اروپایی به استان اردبیل بیشتر شده و امسال 700 نفر از کشورهای مختلف اروپا به این استان سفر کرده و از جاذبه های گردشگری آن بهره مند شده اند .
ایجاد مجموعه های گردشگری پل معلق مشگین شهر، احیای خانه های تاریخی، جاده های گردشگری، روستاهای هدف گردشگری از جمله برنامه های مهمی بود که در دولت تدبیر و امید اجرایی شده و باعث افزایش میزان گردشگران گشته است.
گزارش: سیفعلی موسی زاده ** یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.