به گزارش ایرنا، آیت الله سید حسن عاملی روز چهارشنبه در آیین گشایش همایش 'همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و هویت ایرانی افزود: برای مقابله با این تهاجم و تهمت ها باید از تاریخ صفوی دفاع کرد چرا که صفویه به اسلام ،ایران،اهل بیت (ع) و بشریت خدمت کرده است.
وی تاکید کرد که ایران ما مدیون صفویه است و اگر اردبیل نبود ایران نیز نبود ، صفویه خدمات ارزنده به ایران و اهل بیت (ع) انجام داده است و مکتب اهل بیت عنصری وحدت آفرین برای امت اسلامی است.
وی بیان کرد: تحریف ها در باره تاریخ صفویه برای ایجاد اختلاف و تفرقه صورت گرفته و باید با برگزاری همایش ها و جلسات علمی متعدد جلوی این تحریف ها وتهمت ها گرفته شود.
آیت الله عاملی به شیطنت اروپایی ها در تحریف تاریخ صفویه اشاره کرد و افزود: آنها سلطان سلیم عثمانی را نیز تخریب می کنند با این نیت که در قالب دیگری جنگ چالدران را احیا کنند و می خواهند بگویند که ایران بدنبال انتقام گیری از جنگ چالدران است.
امام جمعه اردبیل ایجاد وحدت ویکدلی بین کشورهای ترکیه ،جمهوری آذربایجان و ایران را ضروری خواند وگفت:ایجاد الگوی وحدت بین مردم بویژه جوانان این کشورها یک ضرورت است.
وی با اشاره به اشتراکات غنی ایران و آذربایجان گفت : تکیه به اهل بیت تکیه به نقطه مشترک اسلام است و صفویه مهمترین نقطه اشتراک بین ایران و جمهوری آذربایجان است ،ما با برادران آذری تاریخ مشترک داریم و باید از این تاریخ برای وفاق استفاده شود.
امام جمعه اردبیل همچنین صفویه را دوران درخشان فقه و فقاهت در ایران دانست و گفت : برخی از شخصیت های مغرض علت سقوط صفویه را حاکم شدن فقها در حکومت قلمداد کردند در حالی که موضوع اینگونه نبود و فقها در استحکام و یکپارچگی ایران در دوران صفویه نقش اساسی داشتند.
همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و هویت ایرانی به مناسبت چهارم مرداد روز بزرگداشت اردبیل روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در محل مسجد تاریخی جنت سرای مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار می شود و دکتر ولایتی به عنوان میهمان ویژه پیرامون نقش سلسله صفویه در تقویت مکتوب اهل بیت (ع) و احیای هویت بین المللی سخنرانی می کند.
چهارم مرداد ماه سالگرد به قدرت رسیدن سلسله صفویه از سوی شورای فرهنگ عمومی در تقویم تاریخ کشور به عنوان 'روز ملی اردبیل' نامیده شده است.
در این همایش ملی و بین المللی چهره ها و شخصیت های برجسته فرهنگی، تاریخ سیاسی و هنری ایران و کشورهای همجوار حضور خواهند داشت.
در این همایش همچنین از کتاب 'ایران در عهد صفوی' از مجموعه 'تاریخ کهن و معاصر ایران ‌زمین' به قلم دکتر ولایتی و 'نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران' به قلم وی که در ترکیه به زبان ترکی از سوی موسسه انتشارات کوثر با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه ترجمه و منتشر شده رونمایی خواهد شد.
سیدناصر اسحاقی ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و دبیر همایش 'نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت و احیای هویت ایرانی' گفت: 54 مقاله به دبیر خانه این همایش ارسال شده است.
خبرنگار :یعقوب شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/٧١١٠
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.