یوسف خدادادی روز دوشنبه در جلسه پیشگیری و مقابله با جرایم کیفری به ویژه خشونت در استان افزود: خوشبختانه با همکاری سایر نهادها و ارگان های دولتی در چند سال اخیر روند کاهش جرایم در استان مطلوب شده و شاهد کاهش 10درصدی جرایم خشن و کیفری در استان هستیم لذا هنوز با نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم و باید همکاری ها و هماهنگی ها بهتر و بیشتر شود.
وی اظهار کرد: خشونت جرم اول کشور از نظر کثرت و فراوانی ورودی پروندها به دستگاه قضایی می باشد که یک سوم کل پرونده های کیفری کشور را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تشکیل می دهد.
او گفت: هر چند اردبیل جز استان های امن کشور بشمار می رود ولی برخی از جرایم خرد خشن در این استان متداول است که این جرایم آثار سوء و پیامدها و آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا ا روابط عمومی ددادگستری اردبیل ، خدادادی افزود: خشونت امنیت اجتماعی و نظم اجتماعی را برهم زده و موجب فرسایش سرمایه اجنماعی می شود بدین معنی که همکاری و هماهنگی در جامعه کاهش یافته و رفتار های ستیزه جویانه در جامعه رواج پیدا می کند و در کنار آن سلامت جسمانی ، روانی افراد به خطر افتاده و هزینه درمانی، بیمارستانی و پزشکی ایجاد شده و وقت رسیدگی به پروند های قضایی در محاکم گرفته می شود .
وی تشریح کرد: همچنین گاهی ضرب و جرح ساده منجر به قتل در اثر برخوردهای خیلی جزیی می شود که خود تبعات بسیار سنگینی به دنبال می آورد.
وی ادامه داد: خشونت آثار تربیتی و آموزشی منفی نیز در بین کودکان و نوجوانان ایجاد می کند و مشاهده و رویت خشونت در جامعه موجب می شود تا این رفتارها در آنها برو و ظهور پیدا کرده و رواج پیدا کند.
وی در زمینه علل و عوامل وقوع جرایم خشن به علل اجتماعی ،اقتصادی، فرهنگی و شخصیتی و روانی و فردی افزود: ضعف مهارت های ارتباطی - گفتاری ، ضعف اعتقادات دینی، خشونت رسانه ای ، تبعیض و بی عدالتی در جامعه، اعتیاد ، مشروبات الکلی، حاشیه نشینی و عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات در ادارات و نحوه رفتار نادرست با ارباب رجوع از عوامل اصلی ایجاد خشونت در جامعه می باشد.
وی با هشدار به خانواده ها گفت: گاهی توقعات بی جا و درخواست های غیر منطقی که خارج از وسع مالی و اقتصادی خانوار می باشد موجب بروز بسیاری از مشکلات و نهایتا منجر به طلاق شده که خود آسیب های اجتماعی بیشماری را به دنبال می آورد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: دین اسلام دین محبت، اخلاق، مدارا، صبر، ادب و احترام است و سیره ائمه اطهار (ع) باید الگو اسوه اخلاقی برای همه باشد وی افزود: بی شک ارزش و شخصیت هر کسی در صبر و تحمل او نهفته است اگر کسی نسبت به بدی ها گذشت داشته باشد مسلما موجبات سربلندی و موفقیت وی را رقم خواهد زد.
خشونت به عنوان یک عامل ناپسند در رفتارهای اجتماعی هرسال به طور میانگین 80 هزار نفر در استان اردبیل را به دادگستری می کشاند.
این تعداد افراد دراثر رفتارها و برخوردهای نادرست و خشونت آمیز در مناسباتشان با دیگران در مکان های مختلف از اعضای خانواده گرفته تا فضاهای کسب و کار و آموزشگاه ها و نظایر آن کارشان به نزاع و درگیری های انفرادی و یا گروهی کشیده می شود.
در سال 95 ، 23 هزار پرونده مربوط به خشونت در دادگستری اردبیل به ثبت رسید و به رغم کاهش میزان خشونت در همان سال باز هم اردبیل در کشور رتبه دوم را در زمینه پرونده های مربوط به خشونت به خود اختصاص داد.
بر اساس آمارها ، در سال های اخیر سن خشونت در استان اردبیل کاهش یافته و برخورد با مرتکبین جرایم خشن در استان شدت یافته اما وضعیت در این زمینه هنوز مطلوب نیست و بدلیل نبود اهرم های لازم موفقیت لازم در پیشگیری از وقوع جرم که بیشتر آن ناشی از فقر ، بیکاری و اعتیاد است، بدست نیامده است.
پیش تر دادستان اردبیل به خبرنگار ایرنا گفته که بسیاری از جرایم و مشکلات خانوادگی و طلاق ها ، اعتیاد ، قاچاق مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی ریشه در فقر و بیکاری دارند و هر چه اشتغال و اقتصاد رونق بیشتری بگیرد، کمتر شاهد این ناهنجاری ها در استان خواهیم بود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.