خلیل آقایی روز دوشنبه در حاشیه شروع عملیات طرح ناحیه چهارم عمرانی و بخشی از اراضی ناحیه سوم پایاب سدخداآفرین در شهرستان بیله سوار افزود: طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری خوزستان ، 46 هزار هکتاری سیستان و مجموعه طرح های مهار آب های مرزی از جمله طرح های بزرگ و تاثیرگذار در بحث آب و خاک کشور است که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد.
وی با بیان اینکه با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی اعتبار ویژه ای برای مهار آب های مرزی تخصیص یافته است ،بیان کرد: در این راستا طرح های بزرگی انجام و به مرحله بهره برداری رسیده است .
وی اظهار کرد: از سال 93به میزان 10 هزار میلیارد ریال طرح های آبیاری تحت فشار در کشور اجرایی شده و دولت در این راستا 85 درصد هزینه های کشاورزان را به صورت بلاعوض تامین کرده است، ضمن اینکه در سال 96 طرح هایی به ارزش حدود 35 هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی و 300 میلیون دلار اعتبار تخصیصی از صندوق توسعه ملی اجرایی شده است .
آقایی با اشاره به اینکه اهمیت اجرای این طرح ها با توجه به خشکسالی و بحران آب موجود در جهان بیشتر مشخص می شود، اظهار کرد: در این شرایط لزوم ساماندهی و مدیریت استفاده بهینه از آب باید مورد توجه کشاورزان کشور باشد .
قائم مقام وزیر کشاورزی گفت: دولت اقدام های زیربنایی در حوزه کشاورزی انجام و یا در حال انجام دارد و بخش خصوصی از جمله زارعان نیز می بایست در زمینه ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و عرضه محصولات کشاورزی آستین همت بالا بزنند و دراین مسیر باز دولت تسهیلات مالی مناسبی به متقاضیان ارایه می کند.
طرح ناحیه چهارم خدا آفرین در مساحت 9 هزار و 700 هکتار و همچنین بخشی از اراضی ناحیه عمرانی بخش سوم به مساحت هفت هزار و 500 هکتار اجرا می شود.
برای اجرای این طرح بیش از چهار هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد و قرار است ظرف مدت 15 ماه به پایان برسد و با بهره برداری از آن بیش از 17 هزار و 200 هکتار از اراضی دیم منطقه به نوین ترین سامانه های آبیاری تحت فشار سنتر پیوت و کلاسیک ثابت مجهز می شوند.
دولت تدبیر و امید از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی استان اردبیل اختصاص داده است ، با استفاده از این اعتبار علاوه بر اجرای چند طرح سد سازی عملیات پایاب سد خداآفرین نیز به اجرا درآمده و بیش از 62 هزار هکتار از اراضی دیم شمال استان آبی خواهد شد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.