به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش شامگاه یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: سازمان های مردم نهاد ، افراد نیکوکار و نیروهای باتجربه مانند بازنشستگان معلم می توانند در این نهضت مشارکت کرده و درصد بیسوادی را در استان اردبیل به صفر برسانند و یا دست کم آن را در ردیف استان های دارای ارقام مناسب در این ارتباط قرار دهند.
وی پس از شنیدن گزارش مدیران ذیربط مبنی بر اینکه سالانه حدود 10 هزار نفر از بیسوادان بازمانده از تحصیل در رده سنی 10 تا 49 سال توسط آموزش و پرورش ؛ آموزش دیده و دارای سواد می شوند تصریح کرد: با توجه به نرخ بطور نسبی بالای بیسوادی با ادامه این روند نمی توان معضل بیسوادی تعدادی از افراد جامعه در استان اردبیل را بر طرف کرد.
او خواستار نهادینه شدن چنین تفکرهایی در جامعه به منظور مشارکت خیرخواهانه در کار ریشه کنی بیسوادی از جامعه شد و افزود: در کنار آن دولت و ارگان های ذیربط از جمله آموزش و پرورش نیز به وظایف و تکالیف محوله خویش در این ارتباط عمل می کند.
وی از مدیران ذیربط خواست تا با تدوین یک برنامه مدون ، کار ریشه کنی بیسوادی را در استان اردبیل زمان بندی کنند تا بر اساس آن مشخص شود که در یک زمان مقرر به این مهم دست خواهیم یافت.
خدابخش همچنین متولیان ریشه کنی بیسوادی در استان اردبیل را موظف و مکلف کرد تا به میان خانواده های کودکان و افراد بازمانده از تحصیل بروند و به شکل حضوری ازطریق مصاحبه و پرس و جو علت و یا علت های بازماندگی کودکان از تحصیل و عدم رضایت والدینشان برای حضور فرزندان در سر کلاس های درس را مشخص و نسبت به رفع آنها اقدام کنند.
وی یادآوری کرد اینکه از مجموع یک هزار و 387 نفر فرد بازمانده از تحصیل که در سال تحصیلی گذشته پس از ریشه یابی علت های این معضل ازجمله وجود انواع آسیب های اجتماعی در خانواده ، تعداد 58 نفر بر سر کلاس های درس آورده شده اند یک کار ارزشمند است و باید در این ارتباط تلاش بیشتر شود.
رئیس شورای اداری استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود شناسایی ترکیب نیازهای جامعه به رشته های مختلف تحصیلی در مراکز صنعتی و تولیدی و برنامه ریزی براساس آن برای جذب نیرو در مراکز آموزش عالی و هنرستان ها را یک کار مفید و ضروری دانست.
خدابخش همچنین ریشه بسیاری از مشکل ها ، معضل ها و آسیب های اجتماعی را مسائل فرهنگی و پرورشی ذکر و اظهار کرد: مدیران و متولیان آموزش و پرورش باید این موضوع را بیش از پیش مد نظر قرار دهند و مدارس بطور صرف مکانی برای تحصیل علوم گوناگون نباشند بلکه مسایل پرورشی نیز پیوست این آموزش ها باشند.
وی افزود: دگرگونی های فراوان ایجاد شده در انواع فن آوری ها ، ابزارها و بطور کلی لوازم و تجهیزاتی که انسان ها به ویژه کودکان و دانش آموزان با آنها سر و کار دارند ایجاب می کند تا متناسب با آن در شیوه های آموزشی و محتوای کتب درسی نیز تجدید نظر شود.
وی استفاده از ظرفیت های تاثیرگذار اقشاری مانند عالمان دینی ، هنرمندان ، دانشگاهیان ، رسانه ها و نظایر آن را در زمینه تقویت جنبه پرورشی دانش اموزان یادآور شد و گفت: در کنار اینها نهاد آموزش و پرورش یکی از موثرترین ارگان ها برای به دست آوردن موفقیت در این زمینه است.
بر اساس سرشماری سال 1395 تعداد افراد واجب التعلیم بیسواد در گروه سنی 10 تا 49 در این استان 57 هزار و 222 نفر می باشند که از این تعداد 38 هزار و 747 نفر زن و بقیه مرد هستند.
میانگین کشوری جمعیت باسواد 94 و هفت دهم درصد و در استان اردبیل 93.1 درصد می باشد. همچنین از سال 1390 تا پارسال میزان بیسوادی در استان اردبیل 1.6 درصد کاهش یافته است.
6019/6016
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده: سیفعلسی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.