آرام حلیم فرماندار بیله سوار مغان روز چهارشنبه در کارگاه این جام در روستای فولادلو گفت: جام باشگاههای کتاب و کتابخوانی امسال در 15 روستای کشور برگزار می شود که روستای فولادلو نیز یکی از این روستاها می باشد.
وی افزود:روستای فولادلو در سال گذشته به عنوان 10روستای برتر دوستدار کتاب در کشور معرفی شده بود و این روستا الگوی مناسبی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان اردبیل است.
حلیم بیان کرد: راه اصلی برای توسعه کتابخوانی ترویج کتاب در سطوح ابتدایی و راهنمایی و به‌ویژه در سنین نوجوانی و جوانی است و باید با برنامه ریزی لازم زمینه لازم برای ترویج کتاب فراهم کرد.
او تشیرح کرد: فضاهای مجازی امروزه جانشین کتاب‌ها شده‌اند وبا ورود به قرن جدید و آمدن گوشی‌ها و سایر لوازم دیجیتال، بشر از سمت کتاب و مطالعه روی برگردانده و استفاده از اینترنت مهمترین علت کاهش سرانه مطالعه در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است.
فرماندار بیله سوار در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ هدیه کتاب باید در جامعه گسترش یابد افزود: هدیه دادن کتاب باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی می شود و این فرهنگ باید ازسنین کودکی و از طرف خانواد ها و جامعه برپا شود.
دکتر محمود برآبادی نویسنده سر شناس کشور در حوزه کودک و نوجوانان نیز در این آیین گفت:کتاب اطمینان ترین وسیله سرگرمی و اطلاع رسانی و دانش افزایی است و هیچ رسانه ای به اندازه کتاب این اطمینان انتقال اطلاعات را ندارد.
وی به آسیب شناسی فضای مجازی ، بازی های کامپیوتری و شبکه های اجتماعی و جذابیت های پوچ این رسانه ها در یادگیری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: کشوری که سرانه مطالعه بالا باشد همه چیزش بیمه خواهد شد از جمله سلامت روحی روانی وسلامت جسمانی اش هم تضمین می گردد زیرا که با وجود کتاب خوان شدن می تواند امنیت خود و خانواده و جامعه اش را بالا ببرد .
وی با اشاره به تاثیر کتاب و کتابخوانی در رشد آگاهی و توسعه جامعه بیان داشتند بسیاری از اطلاعاتی که از طریق فضاهای مجازی انتشار می یابد سطحی ، غیر موثق ، غیر مستند و پراکنده است اما کتاب همچنان می تواند به عمق بخشی دایره معلومات جوانان و تعمیق دیدگاه آنان و در نهایت به بالندگی فرد و اجتماع کمک کند.
این نویسنده سرشنار گفت:روحیه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید رشد یابد و باید خانواده ها و مسئولان حوزه کتاب و کتابخوانی این روحیه را در سنین پایه ترویج دهند و محاسن مطالعه کتاب در آینده و رشد فکری انسان آموزش داده شود.
منظور از باشگاه کتاب‌خوانی، گروه‌های حداقل 12 تا 15 نفری از کودکان یا نوجوانان هستند که زیر نظر یک هماهنگ‌کننده بزرگسال در زمینه کتاب‌خوانی فعالیت دارند. این باشگاه‌ها می‌تواند در شهر و روستا در کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون، فرهنسگراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی و هرجایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند، تشکیل شود.
سه هزار و 500 نفر در شهرستان بیله سوار مغان عضو کتابخانه های عمومی می باشند، این تعداد در 3کتابخانه شهری، 2 کتابخانه روستائی و یک کتابخانه سیار روستائی عضویت دارند.
54 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی بیله سوار در دسترس است و بر اساس آمار دانش آموزان حدود 60 درصد اعضای فعال کتابخانه‌های بیله سوار را تشکیل می دهند و حدود پنج هزار جلد کتاب نیز مربوط به قشر کودکان است.
شهرستان بیله سوار در 165 کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: مینا میرقاسمی ** انتشار دهنده : گیتی طالبی
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.